paragraf 50
brevkassespørgsmål af
superseje jo
16 år
hey... der er blevet lavet en paragraf undersøges om mig og jeg vil gerne vide en ting må jeg se den? jeg er 16 år

Svar:
Hej med dig
Ja, som udgangspunkt har du ret til at se undersøgelsen og andre dokumenter der er lavet i forbindelse med undersøgelsen. Det gælder som udgangspunkt for unge mellem 15-18 år.
Det er kun i helt særlige tilfælde at du kan blive nægtet ret til at se din sag. Eller som det hedder; aktindsigt. Det kunne være hvis dine forældre, plejeforældre eller en anden voksen som er værge for dig har bestemt at du ikke må se sagen. Men der skal så være en god grund til det.
Men som udgangspunkt har du ret til fuld adgang til undersøgelsen.
Kommer du i tvivl, og hvis du har brug for en voksen til at hjælpe dig i forhold til det her system, som godt kan være indviklet, så prøv at tjek Børns Vilkårs Bisidderordning ud. Her kan du få hjælp fra en neutral voksen med kendskab til loven. En voksen der kan deltage i møder og sikre dine rettigheder som ung, i forhold til en kommune.
Bedste hilsner
Niels-Christian