Hun har brug for hjælp.

brevkassespørgsmål

Hun har brug for hjælp.

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Kære Dig. Vi ved godt det her er blevet taget op mange gange, os i din brevkasse. Om Felicia vi gør det bare igen.

Vi synes personligt at der skal gøres noget ved den måde Felicia har det på. Det vi ser hun skriver rundt omkring på cyberhus. Så synes vi at hun er til fare for sig selv altså hun ikke kan tage ansvar for det liv, hun har.

Når vi tænker over det så er vi da bange for at Felicia hun kommer til at skade sig selv en aften hvor hun ikke kan mere. Vi synes at det er hun for sød til. Vi kender jo hende ikke men det hun skriver lyder hun rigtig omsorgsfuld over for andre. Men hun er på en måde ligeglad med hende selv. (sådan ser vi det udefra uden at kende hende)

Men vi vil rigtig gerne hjælpe hende det er jo bare lidt svært når i har opbygget jeres system som anonymt. Men kan man ikke søge hende på en eller anden måde, hedder hun rigtig Felicia eller er det et opdigtet navn ? Eller kan man ikke få nogen flere oplysninger om hende på en eller anden måde! Eller kan politiet ikke det. ?

Vi ved godt at der er en der hedder M som har skrevet hun også var bekymret for Felicia, men vi prøver og råbe jer op en gang til. For vi synes det er så synd en person skal have det så dårligt. Men vi tror bare ikke selv hun rækker hånden ud i den virkelig verden, hun tør sikkert ikke.

Så er det jo bedre at der er folk der går ind og hjælper hende. Som ved hendes historie, vi for sikkert ikke noget ud af at sende det her til dig. Men vi ville ønske i kunne gøre noget for Felicia. Men det er jo nok svært når cyberhus er anonymt.

Hilsen Emma & klara.

Svar:

Kære Emma og Klara,

Tak fordi I skriver til mig om det som bekymrer jer.

I afslutter jeres brev med at skrive ''vi får sikkert ikke noget ud af at sende det her til dig''. Til det vil jeg skrive til jer:

Jo, det nytter altid at vise hensyn og omtanke. Det er nemmelig det I gør ved at skrive til mig. Det betyder noget for mig, at læse I tænker på Felicia. Og jeg tror det betyder noget for Felicia, at læse hvor mange der her på Cyberhus tænker på hende.

På den vis nytter det noget at I skriver til mig.

Men I har ret i, at vi ikke kan ændre på den måde som Cyberhus er opbygget. Hele ideen med Cyberhus er jo netop, at der skal være et sted, hvor børn og unge kan fortælle deres historier og blive lyttet til, med sikkerhed for at de kan være anonyme.

Tine Bryld, som i rigtig mange år har hjulpet børn og unge i programmet ''På tværs'' har sagt meget præcist, at et langt liv har lært hende, at man ikke kan rådgive andre, de gør alligevel hvad der passer dem - MEN man kan være nærværende, autentisk og lytte - det er DET det kan gøre forskellen !

Med det vil jeg sige til jer, at vi gør alt hvad vi kan her på Cyberhus for at hjælpe alle de børn og unge som vælge at bruge os. Vi er nærværende, autentiske og lyttende - specielt er chatrådgivningen på Cyberhus et godt sted at vende tankerne sammen med en voksen - og det er der heldigvis rigtig mange børn og unge som gør. Her kan de chatte en-til-en i fortrolighed, og dermed tale direkte med en voksen om det som er svært.

Håber dette svar kan forsikre jer om, at vi voksne på Cyberhus, gør alt hvad vi kan for at hjælpe de børn og unge som bruger os.

Bedste hilsner,

Anni M.
Cyberhus