Hjælp

brevkassespørgsmål

Hjælp

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Oprettet 8 år 4 måneder siden

jeg er en pige på 12 år og vejer 33,5 og jeg

er 144cm høj og mit DMI er 16,7 hvad bør jeg sådan ca

veje jeg syntes selv jeg er lidt tyk min mave blir stor

når jeg spiser de føles rat ubehaligt og at skle kigger op en

skal jeg gøre noget som at tabe mig eller træne bare skriv hvad

man kan gøre for at få det væk jeg føler mig tyk af det og når jeg kigger ned

kan jeg ikke se mine knæ fordi min mave er for stor

Svar:

Hej Anonym

Lad mig starte med at sige at du er fuldstændig normalvægtig. Som 12 årig kan du ikke bruge en almindelig BMI-udregner til at finde dit bmi-tal. Der skal du bruge en særlig udregner til børn og unge.
Og når man bruger den viser den altså at du har et helt normal BMI og er normalvægtig.

Men selv om du vejer lige præcis det du skal kan du selvfølgelig sagtens stadig være ked af hvordan du ser ud.
Du siger at din mave bliver oppustet når du spiser. Først og fremmest vil jeg sige at det er helt almindeligt at maven vokser når man spiser. Det gør den hos de fleste. Men for nogle mennesker kan maven godt blive meget oppustet når man spiser. Hvis det er sådan du føler det er. At du bliver meget oppustet og din mave bliver hård kan du prøve at få det tjekket hos din læge. Det er ikke fordi det er noget farligt, men måske er der nogle bestemte ting som din mave ikke tåler så godt.

Du spørger om du skal gøre noget for at tabe dig eller træne.
Som jeg nævnte i starten er din vægt lige som den skal være så jeg synes ikke du skal gøre noget særligt for at tabe dig. Jeg synes det er en rigtig god idé hvis du træner. Ganske enkelt fordi det bare er sundt for kroppen at træne lige meget om man skal tabe sig eller ej.

Hvis du slet ikke træner eller bevæger dig nu kunne du overveje at begynde at cykle i skole, løbe en tur 2-3 gange om ugen eller tage nogle ekstra ture op og ned af trapperne derhjemme, på din skole eller hvor du når kan finde nogle trapper.

Du skal vide at det her med at være ked af sin krop faktisk er meget almindeligt når man er 12 år. Jeg gætter på at din krop nok er begyndt at udvikle sig fordi du er på vej i puberteten og så sker der bare en masse ændringer i måden man ser ud som man lige skal have tid til at vende sig til.
Har du overvejet at snakke med dine forældre om at du er ked af hvordan du ser ud. Jeg tænker at dine forældre måske selv kan huske hvordan det var da de var på din alder, og derfor også kan hjælpe dig med dine tanker.
Hvis du ikke har mod på at snakke med dine forældre kan du overveje at klikke forbi vores chat og snakke helt anonymt med en rådgiver.

Mange hilsner
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål