Endnu en brevkasse for psykisk syge
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus. Jeg har gået og tænkt på dette i et stykke tid, og jeg ved slet ikke om det er muligt eller kunne blive muligt eller om der overhovedet er ressourcer til dette. Men tænkte jeg ville lufte det med jer alligevel. Først og fremmest har jeg selv brugt Cyberhus en del efterhånden. Det var været rart at komme ud med nogle frustrationer uden at nogen ved hvem jeg er og ikke kender mig til dagligt. Jeg er psykisk syg, og lider af depression osv og derfor har mine spørgsmål/breve ofte handlet om emner indenfor psykisk sygdom. Der er 2 brevkasser jeg har spurgt indenfor: Spørg lægen og Når livet gør ondt inderst inde. Har fået nogle fine svar, det er ikke det.
Men jeg tænkte på om det måske kunne være muligt at oprette endnu en brevkasse (der fx. hed: Når sindet er skrøbeligt) hvor at rådgiverne fx. var psykiatere, psykologer osv eller i hvertfald folk der er uddannet og arbejder indenfor psykiatrien. Hvor man altså kunne stille spørgsmål fx. om medicin (fx. regulering) symptomer, diagnoser, m.m og ting indenfor dette område, og ikke mindst at kunne få luftet de tanker man går med (men hvor det mere er henvendt til psykisk sygdom)
Som skrevet ved jeg ikke om det overhovedet er muligt, og om ressourcerne ville kunne række til det. Synes bare i skulle vide det :)
Mange hilsner fra mig.

Svar:
Hej Anonym
Det er fedt med gode idéer til hvordan vi kan gøre siden bedre, så mange tak for at du tager dig tid til at dele dine tanker omkring det her.
Jeg er glad for at du har haft glæde af Cyberhus til at komme ud med nogle af de ting der kan være svære at få ud andre steder.
I forhold til dit forslag om at oprette en brevkasse omkring psykiske lidelser, så kan jeg sagtens følge dig. Det kunne være rigtig fedt at have en brevkasse som handlede lidt mere specifikt om psykiske lidelser og hvor der sad eksperter på området.
Der sidder faktisk læger i lægebrevkassen som også er psykiatere, og der sidder psykologer i Når det gør ondt inderst inde. Men vi har ikke nok psykiatere og psykologer endnu til at vi kan åbne en så specifik brevkasse, hvor vi kan love at man får svar at lige præcis en psykiater eller en psykolog, og derfor vil vi fortsætte med at spørgsmål omkring psykiske lidelser ligger i de to brevkasser du nævner du har brugt.
Brug lægebrevkassen hvis det handler om medicin og Når det gør ondt, hvis det mere handler om tanker og følelser.
Men det er helt sikkert noget vi arbejder på og jeg kan sagtens forestille mig at vi får sådan en brevkasse på et tidspunkt. Vi bliver bare lige nødt til at have frivillige fagfolk nok først.
Mange hilsner
Niels-Christian