Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
CT scanning af kæbeled
brevkassespørgsmål af
Alberte
21 år
Hej
for nogen uger siden fik jeg lavet en cy scanning af mine kæbeled. Har så fået et brev men kan ikke helt tyde hvad det betyder. Jeg har problemer i begge sider men der står at højre viser upåfaldende højre kæbeled.. tænker lidt det betyder der ikke er noget at se selvom den knækker meget? Og så står der at venstre side af kæben ses med lidt større afstand mellem forreste caput   mandubulae og forreste del af ledskålen end på højre side. Hvad betyder det helt præcist? Og hvor er så den der bruskSkive henne? Er den så bare væk??

Svar:
Hej Alberte
Jeg kan godt forstå, hvis du kommer i tvivl om hvad det præcist betyder.
Jeg tænker du får de bedste svar på dine spørgsmål ved at henvende dig til enten egen tandlæge/læge, eller den læge der har udført scanningen. Jeg har ikke oplysninger nok, til at kunne give dig et ordentligt svar.
Det er altid tilladt at spørge yderligere ind til behandling og undersøgelser. Jeg vil forvente at der står nogle kontaktoplysninger i det brev du har modtaget, og der tænker jeg du skal starte. Alternativt kan du henvende dig til den tandlæge/læge der har henvist dig til scanningen, da resultatet fra scanningen også bliver sendt til lægen/tandlægen.
Mange hilsner Julie