Crushes og homofobi
brevkassespørgsmål af
Maria
13 år
Der er en pige i min klasse som jeg er ret forelsket i. Det har været sådan i et stykke tid. Vi er ret gode venner, og taler tit sammen i skolen. Her den anden dag sad vi og talte, og så kom en af vores andre venner forbi. Vores anden ven har en regnbue taske, og Sofie kommenterede på at den lignede et pride flag. Derefter siger hun "jeg er ikke homofobisk, men piger der kan lide andre piger er lidt sådan... ad" og begynder at lave gaggelyde. Jeg vidste ikke hvad jeg skulle sige, så jeg rejste mig op og gik. Jeg har ikke rigtig lyst til at tale med hende mere, for jeg syndes at hvad hun sagde er ret dumt, og jeg ved ikke hvad hun ville sige hvis hun fandt ud af at jeg er forelsket i hende, men på anden side kan jeg virkeligt godt lide hende og har lyst til at tale med hende hele tiden. Jeg har ingen ide om hvad jeg skal gøre.

Svar:
Kære Maria.
Mange tak for dit brev. Det lyder rigtig dejligt, at du er blevet forelsket i en pige fra din klasse. Men det lyder som en ubehagelig situation dig og din veninde havnede i, da hun talte ned om piger, som er til piger. Jeg kan godt forstå, at du i situationen ikke vidste hvad du skulle sige, og at du derfor rejste dig op og gik. Jeg kan også godt forstå, at du synes, at det din veninde sagde, var ret dumt.
Jeg kommer til at tænke på, om din veninde måske sagde de ting lidt som en joke? Ikke at det er noget man skal joke med, for det er jo meget seriøst, og noget som fylder og betyder rigtig meget for dig. Men måske røg det bare ud af din veninde lidt i sjov? Nogen gange kan man komme til at sige et eller andet dumt, uden at man lige får tænkt sig ordentligt om inden, fordi man gerne vil virke sej. Måske var det dét, der skete for din veninde? Måske mente hun ikke, de ting hun sagde.
Hvis en lignende situation opstår igen, kan du overvejde at have et par sætninger parat, som du kan sige. Du kan eksempelvis spørge, hvad hun mener med, at piger der kan lide piger er "ad"? Eller du kan prøve at forklare, at der ikke er noget forkert eller ulækkert i, at nogle mennsker er til det samme køn. Du kan måske fortælle, at kærlighed og sex ikke handler om hvilket køn man har, men at det handler om kemi og tiltrækning og personlighed, frem for køn.
Jeg ved godt, at sådanne svar kan være svære at komme med i situationen, men det kan måske hjælpe, hvis du forbereder dig lidt på, hvad du vil have lyst til at svare og sige, hvis du kommer i en lignende situation igen en anden gang.
Jeg kan godt forstå, hvis du måske er nervøs for, at skulle sige til din veninde, at du er forelsket i hende. Forhåbentlig vil hun forstå dig, men jeg kan selvfølgelig ikke love dig, at hun vil kunne forstå dig, hvis hun ikke har det på samme måde som dig, og det kan være rigtig svært at sætte sig i en andens situation, hvis man ikke selv har prøvet det. Derfor vil du måske desværre blive mødt af nogen, som måske ikke kan forstå, hvordan man kan være forelsket i én, som er det samme køn, som man selv er. Men det kan man og det er der absolut intet galt eller forkert i.
For nogle vil det desværre alligevel være svært at forstå - i hvert fald i starten. Med det mener jeg, at jeg håber, at hvis nogle af dine venner eller veninder ikke forstår det, at så vil de med tiden få nemmere ved det. Nogle gange så skal man lige have lidt tid til at tænke, fordøje og måske stille nogle spørgsmål, før man forstår ting. Så hvis du føler, at det er okay, så kan det måske være en idé et fortælle folk, at de gerne må spørge ind, hvis der er ting, de ikke forstår? Jeg tænker i hvert fald, at det kan være en fordel at spille med åbne kort, så det ikke bliver noget, som er svært at snakke om. Hvis du omvendt ikke har lyst til at tale så meget om det lige nu, så er det også helt okay. Du skylder ikke nogen at fortælle det, hvis du ikke har lyst. Det er helt op til dig, og du skal gøre det, der føles rigtigt for dig.
I forhold til hvad du skal gøre omkring din forelskelse i din veninde, vil mit råd til dig være, at prøve at finde ud af, hvad der er det vigtigste for dig. Om du har det okay med både fortælle din veninde, at du er lesbisk, og at du er forelsket i hende, kun at du er lesbisk eller måske slet ingenting endnu. På den ene side kan det jo være rigtig rart at få lov at være ærlig og at få sandheden på bordet, men på den anden side kan det også være, at du hellere vil vente lidt og se, om dine følelser for hende falmer lidt igen, hvis du er nervøs for hendes reaktion. Jeg tænker kun, at det er dig, der kender svaret, og derfor er mit bedste råd at gå lidt i "tænkeboks" og mærke efter, hvad du har lyst til at gøre.
Jeg håber, at du kan bruge svaret og held og lykke med det.
De bedste sommerhilsner fra
Gro.