Crush og klassen
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg er en pige på 13, og jeg har et par spørgsmål.
1# Jeg har en virkelig sød dreng i min klasse, som jeg virkelig godt kan lide. Men indenfor de sidste måneder, er jeg begyndt, at få sexsuale tanker med ham. Det skal lige siges, at vi har kendt hinanden i 7 år, og vi engang har været kæreste i 1 klasse. Vi har endda også kysset, det var mit første og eneste kys. Men jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal gøre.
2# Så mit crush fra spørgsmål 1, kan jeg som sagt virkelig godt lide. Jeg vil gerne fortælle ham, hvad jeg føler. Jeg ved bare ikke, hvad jeg skal sige, og jeg vil ikke bare skrive det. Jeg har lidt overvejet og få en af mine venner til det, men jeg er bange for de vil sige noget forkert. Jeg kunne også selv gøre det, men ved ikke, hvad jeg skal sige. Hvad skal jeg gøre?
#3 Jeg er ikke en speciel populær person på skolen, den tid jeg har gået i skole, har alle givet mig et underligt blik, eller kigget den anden vej. Jeg har ikke mange venner, men det fleste af dem jeg har, ville jeg dø for. Men med de blikke folk giver for jeg det dårligt, og føler, at jeg så alligevel ikke har så meget venner. Hvad skal jeg gøre.
4# Det her er sidste spørgsmål. Jeg har meget uren hud, og en del bumser, det er i pleje og i hovedet er det ved og gå væk, men min ryg er forfærdeligt. Jeg har også snakket en del med min mor om det, men nu når der er sommer er det jo varmt, og man har mindre tøj på. Og man er meget på stranden, så man kan se meget i den bikini jeg har på. Jeg har været ked af det længe, og jeg er snart ved, at give op. Jeg har en virkelig god face mask som har hjulpet så meget, men den kan jeg jo ikke bruge på ryggen, eller kan jeg?
Håber du/i kan hjælpe mig.

Svar:
Kære dig
Tak for dine spørgsmål. Det lyder til at du har gjort dig nogle rigtige gode tanker allerede. Her kommer mine svar.
1# & 2#: Du skriver at du er rigtig glad for en dreng fra din klasse, men du er i tvivl om hvordan du skal fortælle ham om det. Samtidig så er du også begyndt at få seksuelle tanker om ham, og jeg forstår det som at du er forvirret over hvor de tanker kommer fra, og hvad du skal gøre ved det.
Først og fremmest, så skal du vide at det er helt naturligt at du begynder at få seksuelle tanker om en dreng du godt kan lide. Tanker og drømme om sex begynder, for de fleste, at dukke op i løbet af teenageårene. Det hænger sammen med den udvikling man går igennem, både i kroppen og i sindet. I kroppen sker der en hel masse hormonelt. Man får menstruation, brysterne begynder at vokse, der kommer hår flere steder på kroppen, og man begynder at være nysgerrig på hvad kroppen kan i forhold til nydelse. Derfor er det også normalt at man begynder at onanere, og udforske de mere private dele af ens krop. Nogle gange retter tankerne/følelserne sig mod en helt bestemt anden, som hos dig, og nogle gange kommer de bare pludseligt og nogle gange uden at det måske giver helt mening. Det er normalt, og hvis tankerne/følelserne er rare, så synes jeg bare at du skal nyde at de er der. Her vil jeg også gerne lige sige at de ikke nødvendigvis betyder at du er klar til sex. Der er nemlig en del forskel på at tænke på sex og så have lyst til rent faktisk at have sex med en anden i virkeligheden. Det er også derfor at langt de fleste venter, og gennemsnitsalderen for den første gang er stadig 16 år. Det er heller ikke unormalt at vente til man bliver ældre end 16. Så dine seksuelle tanker om ham drengen, er en naturlig del af din udvikling.
I den forbindelse, så giver det god mening at de handler om ham, fordi du, som du skriver, rigtig godt kan lide ham. Han fylder derfor allerede noget i dit hoved, og I har allerede kysset. Her bliver jeg lidt nysgerrig på hvad der mon skete efter I kyssede? Du skriver ikke noget om hvorfor I kyssede, men kun at det var den første og eneste gang du har prøvet det. Grunden til at jeg spørger, er fordi det måske kan sige lidt om hvad han synes om dig. Kunne han lide kysset? Eller var det måske lidt pinligt? Var I meget yngre end I var nu, så det måske bare var lidt for sjov? Det er ikke sikkert at du kender svarene på de spørgsmål, og det er heller ikke sikkert at det er så vigtigt, men du kan prøve at gøre dig lidt tanker om hvordan det føles når I er sammen. Virker han interesseret i dig? Smiler han til dig? Holder øjenkontakt? Det kan være rigtig svært at vide om en anden kan lide en, og rigtig ofte er den nemmeste og hurtigste måde at spørge. Som du selv skriver, så kan du godt få en ven til at spørge ham om hvad han synes om dig, men måske ville det være bedre hvis du selv tog kontakt? Det kunne f.eks. være på skrift online, hvis I er der? Det kan også være ved at tale med ham alene, næste gang I er det samme sted. Her tænker jeg ikke at du skal springe direkte ud i at fortælle ham at du kan lide ham, men start med at spørge lidt ind til ham. Hvordan det går, hvad han får sommerferien til at gå med, om han skal noget sjovt eller spændende, osv. Hvis I snakker godt sammen, så kan du jo prøve at spørge om han har lyst til at lave noget sammen en dag. Hvis han siger nej, så kan det godt være at du skal holde igen med at fortælle ham om hvordan du har det, men hvis han siger ja, så kan du , når I ses, sige til ham at du synes han er rigtig sød. Og så må du se hvad der sker.
I sidste ende, er det værste der kan ske, at han ikke har de samme følelser som dig. Hvis det sker, så vil det nok gøre ret ondt, men så ved du det, og med tiden vil det blive nemmere - og du vil møde andre søde drenge.
3#: I dit brev skriver du at du har nogle få gode venner, som du vil gøre alt for, men samtidig synes du at andre kigger underligt på dig, og så bliver du i tvivl om du egentlig har venner. Jeg kan godt forstå at det er svært for dig, når du føler at de andre kigger underligt. Samtidig så tænker jeg at du virkelig er heldig at du har nogle venner, som du er rigtig glad for. Og det er den sidste del, som jeg synes du skal holde rigtig godt fast i. Det skriver jeg, fordi det ofte er bedre med nogle få rigtig gode venner, end en hel masse mindre gode venner. Har du talt med dine gode venner om din oplevelse? Altså at du synes de andre nogle gange sender dig underlige blikke? Nogle gange kan man gå rundt med en usikkerhed, som gør, at man forestiller sig at andre tænker noget særligt om en. Hvis man f.eks. selv synes at man ikke er pæn, så kan man godt komme til at tænke at alle andre har det på samme måde. Det er bare ikke altid sandheden, og rigtig ofte tænker de andre overhovedet ikke på det. Hvis du synes det giver mening, så prøv at tænk lidt over hvad du mener med "underlige blikke". Hvad tror du at de tænker? Og når du så har tænkt lidt over det, så kan du spørge dig selv, om det måske er en tanke som du også tænker om dig selv? Samtidig kan du jo spørge dine venner, om de også har lagt mærke til det, og hvad de tænker om det. For selvom jeg er ret sikker på at din følelse og oplevelse, hænger sammen med en følelse af usikkerhed, som er på besøg i dig, så ved jeg ikke om du f.eks. har haft ketchup i ansigtet eller en frisure som tiltrækker opmærksomhed. Det kan dine venner hjælpe dig med at finde ud af.
4#: Her til sidst nævner du bumser i ansigt og på ryg. Det er virkelig flot at du har talt med din mor om det, og jeg håber også at hun kunne komme med lidt råd. Det kan også være at hun vil tage dig med i matas, hvor I kan spørge derinde om noget der virker godt til ryggen. I forhold til at bruge den ansigtsmaske som virker godt, så tænker jeg egentlig godt at du kan bruge den på ryggen. Det er bare ikke sikkert at den virker lige så godt, da der er forskel på huden i ansigtet og huden i ryggen. Ofte er produkter til hud på kroppen lidt mere grove, mens produkter til ansigtet er mere fint. Men jeg synes du skal give det et forsøg, og ellers så få noget rådgivning i Matas. Jeg lavede lige en hurtig googlesøgning, og der er en del produkter som virker godt til acne/bumser på ryggen. Jeg fandt også en artikel med nogle tips til hvad man kan gøre. Du kan se den her.  Rådene går f.eks. på at du ikke skal have for stramt tøj på, og at du skal huske at vaske dig når du har lavet motion. Her om sommeren er det en god idé at skylle kroppen med koldt vand, når du har været i bad, eftersom sved og varme åbner for porerne. Koldt vand lukker dem igen, men det skal helst være når din hud er ren. Jeg har også engang hørt at saltvand (bad i havet) kan være godt for huden, men jeg ved ikke om det holder stik. Uanset hvad, så kan jeg læse mig frem til, at bumser kommer (uanset hvor på kroppen) på grund af hormonforandringer. Eftersom du er kommet i teenageårene, så sker der en hel masse hormonelt i din krop (som tidligere beskrevet), og det kan altså også være derfor. Det skal nok blive bedre med tiden.
Jeg håber du kan bruge mine svar. Du er meget velkommen til at besøge os igen, f.eks. i chatten, hvis du vil have lidt flere råd med på vejen.
Rigtig god sommer til dig.
Kærlig hilsen
Camilla