Computer

brevkassespørgsmål

Computer

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Heej, jeg er en pige på 15 år. ved ikke om det er den her debat jeg skal skrive til men prøver.. :) Jeg bruger meget af min tid på computer, og det vil godt sænke lidt. Jeg sidde rmeget på computeren, og kan ikke lave noget andet når jeg ikke sidder. Det er jo ikke godt for min sundhed, men kan ikke. Så hvad skal jeg gøre?

Svar:

Hej med dig,

Nej! Det er ikke godt for sundheden, at sidde for længe og for meget foran computeren. Og det er super fedt, at du er opmærksom på det og ønsker at gøre noget ved det og jeg skal prøve at hjælpe dig så godt jeg kan.

Snak med veninder og venner
Når man skal finde på en ide til, hvad man kan lave i sin fritid, er det mange gange godt, at tale med sine veninder og venner om, hvad de laver i deres fritid. Det er ikke sikkert man gider det de laver, men måske kan man få en god ide.

Hvis det lyder spændende det de laver, kan man måske gå med og prøve det og se om det er noget.

Motion og bevægelse
Normalt siger man, at børn skal have 1 times motion og bevægelse om dagen, for at holde sig sunde. I den time skal pulsen op og man skal blive forpustet undervejs. Man siger også, at det er sundt at holde 15 minutters pause, for hver time man sidder foran computeren. I de 15 minutter skal man gå helt væk fra computeren og lave noget andet.

Ideer til bevægelse kunne være løbe eller gå en tur i pænt tempo, cykle en lang tur, sjippe, tage i svømmehallen, gå i fitness center, gå til ridning, gå til dans, gå til gymnastik, stå på rulle skøjter eller skateboard.

Andre ting at lave
Det kunne være at tegne, male, lave dine egne smykker, læse nogle bøger om noget du syntes er interessant eller spændende eller måske selv skrive en historie, et digt eller måske en sang.

Fritidscenter og ungdomsklub
I alle kommuner findes der steder, hvor de unge kan hænge ud og lave nogle forskellige ting efter skole. På din kommunes hjemmeside, kan du sikkert finde en oversigt over, hvilke steder der er i din kommune.

Arbejde
Når du nu er fyldt 12 år, må du gerne arbejde og tjene dine egne penge. Det er en super god mulighed for, både at komme væk fra computeren og samtidig tjene nogle penge til byture, tøj eller hvad du nu vil bruge dem til.

Cyberhus.dk debatforum
Hvis du stadig mangler lidt ideer eller måske gerne vil høre fra andre unge, hvad de laver i fritiden, så kan du skrive til dem her i Cyberhus forum for teenagere :-)

De bedste hilsner

Claus