chili

brevkassespørgsmål

chili

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Hej med jer søde voksne, der gider hjælpe os unge... Jeg har et spørgsmål ang chili.. Jeg mener at det skulle være noget med at capsaicin som chili indeholder skulle øge stofskiftet? er det rigtigt? og er det så bedst at spise chili rå eller må det også godt være tørret, hvis man vil have stoffets virkning? Mvh mig

Svar:

Hej med dig.

Lad mig starte med at sige hvor imponeret jeg er, jeg havde aldrig hørt om capsaicin før dit spørgsmål, men har selvfølgelig prøvet at sætte mig lidt ind i sagen for at give dig et ordentlig svar.

Det jeg har fundet ud af er, at capsaicin udløser en reaktion i kroppen der minder om en allergisk reaktion. Ved reaktionen sker der en opvarmning af kroppen, hvilket kroppen så prøver at modvirke ved at nedkøle kroppen igen. Nedkølingen kræver en masse energi, og nogle mener derfor at stofskiftet øges i nedkølings perioden. Der er meget diskussion om stofskiftet øges, men hvis det rent faktisk gør, er det kun i en meget kort periode.

Mit råd er derfor kun at spise chili for smagens skyld, for det ser ikke ud til at capsaicin har en langvarig virkning på stofskiftet.

Mange hilsner og rigtig god jul

Anne Marie