Cancer..?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg er en pige på 13 år Her i slutningen af 7 klasse har mange af mine klassekammerater (især drengene) lavet sjov med cancer og brugt ordret i dårlige situationer som især har ramt mig en del Fordi da jeg var 9 år gammel mistede jeg min mor til cancer efter 3 år hvor hun har kæmpet en hård kamp.. Har prøvet at sige det til min far og min lære, min lære sagde han ville tage sig af det inden sommerferien, efter der var gået flere uger havde min lære stadevig ikke gjordt noget ved det..drengende fra min klasse fortsatte, helt til sidste skole dag...mig og min far har snakket meget om det og har prøvet alt mugligt for at få mig til at Ignorér det, men intet har hjulpet rigtig på det.. Hvad gør jeg?

Svar:
Kæreste dig
Hvor lyder det bare virkelig svært, det du oplever. Det må være rigtig ubehageligt at høre dem fra din klasse lave sjov med kræft, når du har haft det så tæt inde på livet. Jeg er rigtig ked af at høre, at du har skullet igennem det at miste din mor. Det tager ufattelig lang tid at komme sig over sådan et tab, som du har oplevet, og det er helt naturligt, at det stadig rører dig meget dybt. Derfor er det også enormt ubetænksomt af dem fra din klasse at lave sjov med det på den måde, for det er slet ikke noget at grine af. Jeg synes, det er rigtig flot og modigt, at du har snakket med din far og din lærer om det. Det var det helt rigtige at gøre, og selvom det er frustrerende, at din lærer ikke har fået gjort så meget endnu, så er det desværre nok den vej, det bliver nødt til at gå. Så jeg tænker, det kunne være en god idé at snakke med din far og lærer endnu en gang og gøre det meget tydeligt, at det gør dig rigtig ked af det, og at du har brug for, der bliver gjort noget.
De fleste mennesker forstår godt sorg, og de fleste mennesker vil helst ikke gøre andre kede af det. De fleste mennesker gør ikke andre kede af det med vilje, heldigvis. De, der gør andre kede af det, ved det måske ikke altid selv. Selvom det kan være svært og grænseoverskridende, så kan det hjælpe at fortælle dem, at man bliver ked af det. Hvis du har modet til det, så synes jeg, du skal prøve at sige det til dem, så de ved, at du bliver rigtig ked af det. Det kan være lidt svært at vide, hvad man skal sige, så noglegange kan det være en hjælp at prøve at skrive noget ned, inden man siger det. Du kan også skrive det til en af dem på sms, hvis det er lettere.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Du er meget velkommen til at skrive igen eller komme forbi vores chat til en snak!
Sophie