Burde man tage et andet år på efterskole?
brevkassespørgsmål af
Mig
15 år
Hej Cyperhus Jeg er en 15-årig pige der går i 9 klasse på efterskole. Jeg har overvejet om jeg burde tage er ekstra år på samme efterskole fordi jeg tænkte det kunne være en fed oplevelse, og især hvis corona gør at året bliver “kortere”. Dog ved jeg ikke om jeg ville kede mig fordi det er den samme skole. Hvis ikke jeg skal gå på efterskolen, så starter jeg på stx i min hjemby hvor en masse af mine venner starter og allerede går, dog starter min ekskæreste der også..og vi er overhovedet ikke på talefod. Jeg er bare bange for at misse en fed oplevelse på efterskolen, men jeg ved bare ikke om jeg skal gå med min oprindelige plan og tage vidre på gym, for jeg ved ikke helt om jeg føler mig klar. Så jeg er virkelig splittet… Vh En forvirret pige på 15

Svar:
Hej med dig,
Det er et virkelig godt spørgsmål du stiller. At finde ud af hvad man skal efter 9. klasse kan være rigtig svært, og derfor kan jeg godt forstå, at du har brug for lidt råd. Og det allerbedste jeg kan give dig er: du har masser af tid!
Du skriver, at du er i tvivl om hvad du skal - følge den plan du oprindeligt havde lagt eller tage et år mere på efterskolen. Når jeg læser dit brev får jeg et meget klart indtryk af, at du helst vil tage et år mere på efterskolen. Som jeg læser det, er den eneste grund til, at du overvejer at tage på gymnasiet efter sommerferien, at det var den plan du oprindeligt havde lagt. Og hvis det er rigtigt, at det er den eneste grund, så tænker jeg, at du har svaret lige der. For det synes jeg siger meget klart, at du bør tage et år mere på efterskolen. For som jeg læser mellem linjerne, at du godt er klar over: den mulighed har du kun nu. Gymnasiet kan sagtens vente et år mere. Der er ikke noget, der haster. Det bedste du kan gøre, er at mærke efter, og gøre det du har mest lyst til. Det er i hvert fald fjollet at vælge gymnasiet bare fordi det var planen oprindeligt. Især hvis du har meget mere lyst til det andet.
I forhold til om du kommer til at kede dig, hvis du tager et år mere, tænker jeg, at det måske kan hjælpe at snakke med nogle af lærerne på skolen. De vil nok kunne fortælle dig om, hvordan det ville være at gå et år mere, og om der er andre elever før dig, der har gjort det, og hvad deres erfaringer har været. De vil sikkert også kunne fortælle dig, om der er andre på din årgang, der går med samme tanker som dig. Og hvis der er, kan det måske være en hjælp for dig at snakke med dem også.
Hvis du stadig er i tvivl tænker jeg, at det måske kan hjælpe dig at lave en "for og imod"-liste, hvor du skriver alle argumenterne for og imod at tage på efterskole og alle argumenterne for og imod at tage på gymnasiet. Det kan nemlig nogen gange hjælpe at lave den slags lister, hvis man er meget i tvivl om hvad man skal.
Derudover synes jeg det er rigtig vigtigt, at du lytter til dig selv. Du skriver til sidst, at du er bange for at misse en fed oplevelse på efterskolen, og samtidig er i tvivl om, hvorvidt du er klar til at tage på gymnasiet. Det er tydelige og vigtige signaler at lytte til. For som jeg skrev før kan gymnasiet sagtens vente til efter 10. klasse. Men hvis du vil have et år mere på efterskolen skal det være nu - det kan ikke vente.
Jeg ønsker dig alt det bedste og håber mit svar kan hjælpe dig med din beslutning.
Mange varme hilsner,
Siv