Burde jeg have det anderledes
brevkassespørgsmål af
S
17 år
Advarsel... det her er måske ret underligt. Da jeg var 11 valgte min bror og lære mig om sex, selvom jeg ikke var særlig gammel så tog han min mødom. Men det var faktisk en god oplevelse og nogen dage havde vi sex pænt mange gange, jeg syntes det var mega dejligt. Det foregik i lidt over 2 år indtil min bror flytted hjemmefra. Da vi ikke så hinanden særlig tit og han også fik en kæreste så har vi ikke haft sex siden dengang men føler det har gjort mig til den jeg er og givet mig mange gode oplevelser. Nu er jeg selv flyttet hjemmefra sammen med min dejlige kæreste, og ser tit min bror og der er intet akavet mellem os, elsker ham utrolig meget. Men har en følelse af jeg er bange for om jeg har gjort noget forkert, ved ikke om det er underligt.

Svar:
Kære S
Jeg kan godt følge din undren. Ifølge loven er det ikke tilladt for søskende at have sex med hinanden. Årsagen skal i høj grad findes i den risiko, der er for at en graviditet der bliver gennemført, som følge af sex mellem en bror og søster, kan have en forhøjet risiko for at barnet ville blive født med handicap.
Derfor ville mit svar til dig også være anderledes, hvis du fortalte at du gerne ville have sex med din bror igen, og eller indlede et egentlig forhold til ham. Det ville ikke være okay.
Men da du var 11 og havde sex med din bror. Der har du intet forkert gjort. Du var et barn, som oplevede noget der føltes rart og godt. Jeg er lidt i tvivl om din bror måske har gjort noget forkert dengang. Du skriver ikke hvor meget ældre han er. Hvis han var et barn, som dig, tænker jeg egetnlig heller ikke han gjorde noget forkert. For så var I børn, der "bare" fulgte jeres lyst til at gøre noget der føltes rart.
Når du skriver at han valgte at lære dig om sex, tænker jeg på om han var meget ældre end dig? For så tænker jeg i stedet, at det han gjorde faktisk var forkert...også selv om du gerne ville, og havde en god oplevelse med det. Hvis han var meget ældre end dig, kan det endda have været ulovligt. Altså det han gjorde. Lige meget hvad, kan du aldrig have gjort noget forkert, fordi du kun var 11-13 år gammel.
Det har selvfølglig ingen betydning, hvis du stadig kan mærke at oplevelsen ikke fylder negativt for dig. Og sådan lyder det. Hvis du føler at du er videre med dit liv, og har det godt med det der skete, dengang. Så synes jeg på ingen måder det er noget du behøver tænke at du bør føle anderledes omkring.
Når du har valgt at skrive i brevkassen, kan jeg tænke at der måske alligevel lurer en tvivl i dig? Du kan måske overveje at snakke med nogen om din tvivl? Om den kun handler om, at du er i tvivl om du burde føle noget andet end du gør. Eller om det handler om, at du faktisk også føler en smule anderledes end du fortæller dig selv? Når vi bliver ældre, og bedre forstår sammenhænge, og følelser kan ting vi tidligere oplevede som gode eller sjove, sagtens ændre sig. Noget der har føltes okay, kan godt komme til at føles forkert.
Jeg vil gerne understrege at jeg ikke synes du behøver føle anderledes, end du fortæller her. Hvis du kan mærke at du inderst inde har det fint med det der skete. Så er det fint. Så føler du ikke noget forkert. Så er det helt okay.
Når jeg skriver det her med tvivlen, er det kun for at du skal vide, at det er okay, hvis du pludselig føler noget andet. Og hvis det sker, synes jeg du skal snakke med nogen om det.
Ved godt det kan virke lidt forvirrende, men jeg håber det alligevel giver mening.
Mange hilsner Julie