Bums på tissekonen
brevkassespørgsmål af
Laura
13 år
Davs Jeg har haft en knude/bums på min tissekone (foran hvor der er hår) i nok omkring 7 måneder nu. Den er/var formet som en cirkel, og målte nok omkring 1,3 cm i diameter. Den er/var meget øm, men det var meget i perioder. Der gik nok omkring en uge af gangen, hvor jeg lagde meget mærke til den, og hvor den var meget øm, men så kunne der gå par uger hvor jeg intet mærkede til den og troede at den var helt væk. Idag hvor jeg gik på toilettet, fordi jeg skulle tisse, så kunne jeg se at den blødte. Jeg kiggede nærmere på den, og der kom også hvidt bumsesnask ud af den. Nu er den skrumpet en del, men er stadig øm. den blødte nok i 5 minutter. Jeg googlede lidt på det, og fik et svar på at det kunne være farligt at presse den. Så nu ville jeg bare høre om jeg kan forvente at der sker noget dernede, og om jeg skal til lægen, eller om det går over af sig selv, og mest af alt om det er farligt?

Svar:
Hej med dig
Ud fra din beskrivelse, så lyder det som en byld, der måske er kommet pga. et indgroet hår. Et indgroet hår, er et hår der ikke kan vokse ud gennem huden, og der kan nemt opstår betændelse når det sker. Det er ikke unormalt at have indgroede hår i intimområderne, men det kan virkelig være ubehageligt at have betændelse dernede, og det kan godt behandles. Du skriver at du har gået med det i rigtig lang tid, så det lader ikke til at gå væk af sig selv og jeg tænker derfor at det er på tide at du får hjælp til at ordne det. Derfor vil jeg klart anbefale dig at kontakte din læge. De har masser af erfaring med både bylder og indgroede hår, og de kan hjælpe dig med at få det ud, så du undgår at betændelsen kommer igen og igen. Som du selv skriver, så skal du ikke begynde at presse på den selv. Det handler om at du kan komme til at sprede infektionen. Sørg dog for at holde det rent, og vask det dagligt - måske endda flere gange om dagen, særligt når det er varmt, fordi din sved godt kan irritere.
Men skynd dig at få kontaktet lægen, så han/hun kan få kigget på det, inden de lukker ned for sommeren.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Venlig hilsen,
Camilla