Bums på tissekonen

brevkassespørgsmål

Bums på tissekonen

brevkassespørgsmål af
Elizabeth
11 år
Oprettet 1 måned 3 uger siden

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg har fået en rød knus/hård bulle på min tissekone jeg tror det er en indenvendig bums, men den gør ondt når jeg røre ved den, og jeg er bare pisse bange for hvad det er fordi jeg begynder at græde vær gang jeg rør ved den så ondt det gør

Svar:

Hej med dig!

Det lyder meget smertefuldt og ubehageligt. Det er svært at sige præcis hvad det er udfra din beskrivelse. Der kan være tale om flere ting. Det kan være et indgroet hår der er blevet irriteret. Det vil i så fald have en mørk plet i midten. Det kan også være  såkaldt "bartholinitis". Det er små kirtler alle kvinder har omkring kønslæberne. De kan komme i kontakt med bakterier og hæve op og blive smertefulde. Behandlingen er antibiotika, fx penicillin. Jeg håber at du har været hos en læge, når du græder af smerte hvis du rører ved knuden. Ellers vil jeg kraftigt opfordre dig til at få ringet til én hurtigst muligt, så du kan blive fri for dine smerter.

Det er normalt at få udfordringer med sit underliv. Læger er uddannet til at håndtere det og det er almindelige henvendelser i en almen praksis. Jeg kan godt forstå du gerne ville være for uden, men der er ingen vej uden om.

Mvh

Louise, læge

LouiseSs billede
Louise fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål