Brækket kraveben
brevkassespørgsmål af
Alberte
20 år
Hej brevkasse
i går var jeg så uheldig at køre ind i en cyklist hvor jeg så brækkede mit kraveben. Jeg fik af vide at det ville hele op i løbet af 3 uger. Om 3 uger har jeg også ferie hvor jeg skal på faniliefestival og sommerhus ugen efter. Jeg vil derfor spørge om det ville være sikkert efter 3 uger at tage på festival og i Sommerhus? Jeg er sygemeldt i de her 3 uger. Jeg prøver at holde det i ro I den slynge jeg har fået

Svar:
Hej med dig.
Det var dog uheldigt med dit kraveben. Det er ganske rigtigt som du har fået at vide, at et brud på kravebenet heler i løbet af 3 ugers tid. Derefter skal du sandsynligvis aflægge din egen læge eller en læge på hospitalet et besøg, til kontrol af om alting er som det skal være. Jeg kan umiddelbart ikke se noget problem i, at du tager på sommerferie med din familie, men det kommer naturligvis an på hvad I skal lave, om du kan deltage i alle aktiviteterne. Hvis ferien står på store akrobatiske udskejelser på familiefestivallen, så synes jeg du skal springe over. Hvis ferien derimod står på afslapning, er der intet problem. Uanset hvad, skal du passe på dig selv, og kun bevæge din arm/skulder til smertegrænsen, altså der hvor det begynder at gøre "for" ondt.
Du vil nok være lidt øm over brudsteddet i nogen tid, men det skal helst ikke gøre så ondt, at det forhindrer dig i at bevæge dig normalt. Mit bedste råd er derfor; tag bare afsted på ferie, men pas på dig selv om dit kraveben - mærk efter hvilke aktiviteter du kan deltage i og hvilke du skal springe over.
Rigtig god bedring, og god ferie.
Mange hilsner,
Line, Cyberhus.