Brunt mens
brevkassespørgsmål af
Mathilde
17 år
Hi, jeg er en pige på 17 år som har nogle problemer med min mens. Jeg får nogle brunt slimede mens tror jeg. Jeg er på mini p-piller og nogle andre, men jeg glemmer nogle gange at tage dem, kan det have en bivirkning fordi jeg er lidt bekrymet.
Håber det var nok til at jeg kan få et svar

Svar:
Hej Mathilde,
Tak for dit spørgsmål. Jeg tænker ikke, at der er grund til bekymring ud fra det, du skriver. Det er helt normalt, at menstruationen kan være brun/brunlig. Det er ofte i slutningen af ens menstruation, men det kan variere fra kvinde til kvinde og fra cyklus til cyklus. Menstruationsblod består af blod, væv og dele af livmoderslimhinden, og derfor er det også helt normalt, at der er klumper i eller, at det er tykt/slimet. I forhold til dine minipiller/p-piller, er det meget vigtigt, at du husker at tage dem, ellers beskytter de ikke mod graviditet. Du skal følge de anvisninger, som lægen har givet, og de står også på pakken med pillerne. Det er en god idé, at tage pillerne som del af en fast rutine, f.eks. så snart du vågner, når du børster tænder eller spiser morgenmad (hvis du tager dem om morgenen). Ellers findes der en app, Medicinhusker, som kan hjæpe dig med at huske det, og ellers kan du overveje at sætte en almindelig alarm på din telefon, som gentages hver dag.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at det beroliger dig.
Venlige hilsner
Jeanette