Brun udflåd i en uge nu
brevkassespørgsmål af
Vanessa
16 år
Hej, jeg har haft brunt udflåd i en uge nu og idag lignede det at der også var blod i, jeg har sprunget min menstruation over for 2 gang i træk de sidste 2 mrd. Og der er første gang jeg har haft brun udflåd og første dag jeg havde det havde jeg stadig 5 p piller tilbage, jeg valgte at google mig frem til hvad det kunne være og nu er jeg helt ude af den fordi der står gravid over alt! Jeg er 16 år og har en kæreste, men han er ikke kommet op i mig, sidst vi havde sex var for 17 dage siden. Jeg tror på ingen måde at jeg er gravid og tager for sikkerhedskyld en graviditetstest senere, men har du/ i nogle ideer om hvad det kunne være eller har prøvet noget lign? Mvh Vanessa

Svar:
Hej med dig.
Jeg forstår det som, at du tager dine p-piller uden at holde blødningspause. Man kan sagtens tage flere p-pille-perioder i streg, men på et tidspunkt vil slimhinden afstødes også selvom man stadigvæk er i en p-pille-periode. Den afstødning vil typisk komme som brunt udflåd. Når du tager flere p-pille-perioder skal du holde blødningspause når udflådet kommer.
Det er en god ide at undersøge om du kan være gravid, men ikke fordi det brune udflåd er tegn på det, men fordi det slet ikke er en sikker metode at din kæreste ikke kommer i dig. Det vil altid komme lidt sæd inden den store udløsning. Er du stadigvæk i tvivl om du kan være gravid, så gå til din praktiserende læge og få det undersøgt.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig.
Mange hilsner
Marie