Brug for hjælllp
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hey cyberhus
Jeg vil spørge om i havde en måde man KU blive højere og tabe sig på samme tid vil virkelig gerne blive højere fordi det er så ubehageligt at være så lav jeg er KUN 1.42 og  der ikke er noget tøj der kan passe mig så jeg ka ik tage samme tøj på som min venner osv.
Og jeg vil også rigtig gerne tabe mig fordi jeg er allerede lav og det gør det ik bedre at jeg er så fed jer vejer 50 kg plsssss hjælp vil være rigtig taknemmelig.
Kh.
Den ulykkelige

Svar:
Kære Anonym
Det kan godt være svært, hvis man føler sig anderledes end de andre i ens skole og omgangskreds. Det med højden kan du ikke selv gøre noget ved. Som 15-årig, er du stadig ikke færdigudviklet, så du kan sagtens vokse mere.
Vægten er selvføgelig noget andet. Her kan du selv gøre noget. Nu fortæller du ikke noget om hvad du spiser, men til en start er det godt at prøve at skære ned på slik, kage, chips og lignende. Hvis du altså spiser den slags. Og så er motion også rigtig vigtigt. Dyrker du motion?  Motion kan være mange ting, lige fra at spille fodbold, gå til fitness eller bare gå en tur. Der er masser af muligheder for at ændre noget på vægten, men det kan godt virke uoverskueligt at komme igang, eller finde den bedste måde.
Det kunne måske være en idé at tage en snak med din læge. Din læge, vil nemlig have meget lettere at give råd der passer lige præcis til dig. Ud fra din krop, og de ønsker du har til din vægt. Særligt i forhold til kost, kan din læge både give gode råd, og hjælp.
Venligst Elisa