Brækket kraveben

brevkassespørgsmål

Brækket kraveben

brevkassespørgsmål af
Mig
20 år
Oprettet 4 år 9 måneder siden

Hej brevkasse

for to uger siden brækkede jeg mit kraveben. Jeg har næsten ingen smerter dog har jeg nedsat bevægelighed i armen. Jeg prøver at bruge min arm så meget som muligt og at træne den. Har fået at vide jeg skal lave nogen øvelser. Dem kan jeg som sådan lave uden problemer nu. Jeg er så begyndt så småt at gå i bad selv og vaske hår. Har prøvet at se hvor meget jeg kan få min arm op over hovedet, og om jeg kunne vaske mig under armene. Det kan jeg akkurat dog gør det lidt ondt også at få den op til hovedet. Jeg vil spørge om hvor lang tid det er normalt at man har smerter? Og så vil jeg spørge om det er okay at jeg tager armen ud i de yderstillinger? Eller er det bedst hvis jeg venter med det? Vil det forværre min skade hvis jeg forsøger at vaske hår selv og vaske mig under armene? Har fået at vide jeg skal gå med en armslynge i 3 uger, men er det okay at jeg tager armen ud og forsøger at gøre de ting så godt jeg nu kan selvom jeg har lidt smerter?eller skal jeg bare holde armen i ro i slyngen og få andre til at gære tingene for mig? hvor lang tid er det normalt at man har nedsat bevægelighed?

Svar:

Hej

Jeg kan forstå, at du for nu 2-3 uger siden har brækket dit kraveben og at du har fået en armslynge, som du skal bruge i 3 uger. Desuden er du blevet instrueret i øvelser.

Helt generelt inden jeg forsøger at besvare dine spørgsmål, vil jeg gerne sige, at forløbet for et brækket kraveben afhænger af hvilken type brud, der er tale om. Da jeg ingen informationer har om det, kan jeg ikke så godt svare på dine spørgsmål. Men jeg kan sige nogle lidt mere generelle ting om brækket kraveben. Håber du kan bruge lidt af det, og ellers vil jeg anbefale dig at kontakte din egen læge eller den afdeling, du er blevet behandlet på. Jeg tænker også, du måske har en kontroltid på et hospital, hvor du kan stille spørgsmål?

Du spørger til, hvor lang tid du kan forvente at have smerter. Hos unge mennesker heler kraveben ofte hurtigt, og når der er fuld heling vil smerterne også være væk. Op til 6 uger vil jeg mene, er helt normalt at have smerter. Om du må tage armen ud i yderstillinger vil jeg mene, afhænger af smerter. Det er vigtigt at holde sig til de øvelser du har fået og undgå yderstillinger, så længe de er smertefulde. Hårvask osv er okay, hvis du ingen smerter har ved det. Oftets bruges armslyngen for at lindre smerter. Jeg mener ikke det skader, at tage den af nu og da og bruge armen efter evne. Men her er det nok afhængig af brudtypen. Din bevægelighed vil være nedsat på grund af smerter, så længe du har smerter. Herefter vil din bevægelighed afhænge af om bruddet har ændret vinklen på dit kraveben en lille smule og om du har været god til at lave dine øvelser. Øvelserne er vigtige for at få din oprindelige bevægelighed igen.

Håber du kan bruge lidt af mine svar. Det er svære sprøgsmål du stiller, når jeg ikke ved hvilket brud du har. Desuden er det nok også bedst at tale med en specialist i knoglebrud (en ortopædkirurg).

Mvh Rie

Ries billede
Rie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål