Bortvist fra mit fritidsjob
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej, jeg er blevet bortvist fra mit fritidsjob for ca 2 måneder siden da jeg stjal slik, chokolade og en læbepomade til en værdi af 125 kr. Jeg skammer mig, og jeg kan ikke tænke på andet. Jeg er også blevet sat på Coops bortvisningsregister, men sagen er, at jeg har taget mig sammen og vil gerne have et nyt job i for eksempel Netto eller Føtex, alt andet end Coop butikker. Men jeg er utrolig bange for, at mit fremtidige job finder ud af det, og kan de se at jeg er blevet bortvist i bortvisningsregisteret selvom at det er Coops bortvisningsregister? Jeg har slet ikke nogle at snakke med, om det her, så jeg håber at i vil svare mig, da det går mig så meget på.

Svar:
Kære dig
Hvor er det bare sejt at du skriver ind til os, og jeg kan godt forstå at du er bekymret for hvad det vil betyde for din fremtid - jeg håber at mit svar kan hjælpe dig på vej.
Først og fremmest, så skal du vide at vi allesammen begår fejl. Langt de fleste mennesker har gjort noget som man ikke var stolt af, og som man helst bare vil glemme. Det vigtige her er at fokusere på at du godt ved at det var en fejl at stjæle de ting, og at du fortryder det - og har taget beslutningen om at det ikke skal ske igen. Du har, som du skriver, taget dig sammen, og nu ønsker du at finde et nyt arbejde, men er bange for hvad det her vil betyde.
Så vidt jeg kan læse mig frem til, så er bortvisningsregistret brugt af flere supermarkeds-kæder, herunder Coop (Kvickly, Fakta, Superbrugsen, Daglig Brugsen og Irma) og også Dansk Supermarked (Netoo, Bilka, Føtex og Salling), hvilket betyder, så vidt jeg kan se, at de også ville kunne finde dig i registret. Men, derfor tænker jeg ikke at du nødvendigvis behøver at droppe ideen om at arbejde hos dem. Jeg tror bare at det er rigtig vigtigt at du er ærlig overfor dem, og fortæller om det ved første samtale, sådan at det kommer fra dig og ikke fra et register. Hvis du fortæller dem ærligt om hvad der skete, og fortæller at du fortryder din fejl, så tror jeg at det vil gøre din mulighed for at få arbejde hos dem bedre. En anden mulighed er også at du søger andet arbejde end i supermarkederne. Du kan f.eks. overveje at søge et job hos de steder som er sæsonbetinget, f.eks. Djurs Sommerland, Legoland, Tivoli eller lignende. Her tænker jeg ikke at du behøver at nævne at du er registeret pga. tyveri, medmindre de spørger dig direkte.
I den forbindelse, så er der også nogle ting du skal være opmærksom på i forhold til din straffeattest. Tyveri er jo nemlig strafbart, men når du er under 18 år, så er der nogle lidt lettere regler som gælder. Jeg ved dog ikke om Coop anmeldte tyveriet eller om du blot er opskrevet i deres register. Reglerne er:
Den første strafferetlige afgørelse for en lovovertrædelse, der er begået før du fyldte 18 år, fremgår som udgangspunkt ikke af straffeattesten. Ordningen kaldes betinget notering. Det vil sige at selvom dit tyveri er anmeldt, så vil det ikke fremgå af din straffeattest, medmindre du begår nye strafbare forhold (kriminalitet) inden for tre år.
I dit brev lyder det til at du oprigtigt fortryder din handling, og at du ønsker at gøre tingene ordentlig den her gang. Det synes jeg er virkelig sejt, og jeg tror på at du er meget mere end dine fejl. For mennesker fejler, og hvis vi kun var vores fejl, så ville det være en trist verden. Så husk at du ikke er alene, og at det er rigtig godt at du indrømmer din fejl og ønsker at gøre det godt igen.
Jeg håber at du kan bruge mit svar. Hvis du nu sidder med flere spørgsmål eller har brug for at snakke lidt mere, så er du meget velkommen i vores 1-1 chat. Du må også gerne skrive igen.
Venlig Hilsen
Signe