Boganmelder?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej studievejledere. Jeg vil meget gerne have et lille fritidsjob som boganmelder. Jeg ved bare ikke, hvorhenne på nettet jeg kan finde ud af hvem jeg kan blive det for, hvorhenne, hvor meget (eller OM man) tjener noget på det. Jeg håber, at I kan hjælpe mig. Kender I andre små-jobs jeg kan have? Jeg har væet omdeler, og er hundelufter. Hilsen Mig

Svar:
Hej med dig
Det skinner igennem af din besked, hvor meget du gerne vil lave noget i din fritid, der helst gerne må give lidt penge også :-) Det er herligt at opleve den energi og fremdrift.
Dit første spørgsmål først.
Boganmelder
Gyldendal er det første sted jeg kom i tanke om. De "ansætter" gerne anmeldere og alle der antages, modtager et gratis eksemplar af den bog de skal anmelde. Det er, såvidt jeg ved, betalingen for opgaven. Du kan læse mere på deres hjemmeside om hvordan du skal gøre.
Saxo.com er også en mulighed. Her kan du læse mere om dem.
Der findes et lille hav af forskellige forlag (udover de nævnte), der ikke umiddelbart reklamerer efter boganmeldere. Men det ville undre mig, hvis ikke et par af dem er interesseret. Så hvis jeg var dig, ville jeg kontakte dem, fortælle at jeg elsker at læse og rigtig gerne vil anmelde bøger, gerne for dem. Og så høre om de kan tilbyde noget. Dette link fører dig til en oversigt over bogforlag i Danmark - nogle af dem kender du helt sikkert.
Små-jobs
Når du er over 15 år, er der betydeligt flere jobmuligheder end for unge under 15. Her er et par sider du kan kigge på:
Det er også en mulighed at gå ind på de forskellige jobsites og søge på "ungarbejder". Resultaterne vil indeholde alt muligt, men også mange jobs for unge under 18 år. På den måde får du også inspiration til hvilke jobs du måske vil arbejde med.
På denne side finder du en samlet oversigt over danske jobsider.  Her er et par konkrete forslag til nogle af de bedre for unge:
Love og regler
Når ordet "ungarbejeder" falder for mine øre, kan jeg ikke lade være med også at tænke på ordet "rettigheder". For unge der arbejder og er under 18 år, gælder der særlige regler og love, der er blevet skabt for at beskytte den unge. Det er desværre ikke alle arbejdsgivere der er lige lovlydige eller flinke overfor deres medarbejdere.
jobpatruljen.dk kan du finde masser af information om dine rettigheder. Bl.a. kan du på denne side læse om flere af de områder du skal være opmærksom på. Jeg anbefaler at du læser dem alle :-)
Hvis du vil gå hardcore, kan du læse i loven også - her ;-)
Nu håber jeg, at jeg har hjulpet dig med at få et bedre overblik over hvad du vil og jeg håber du snart får noget at rive i som du kan lide!
Bedste hilsner
Claus