Bløder meget
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Brevkassen Mit problem er at jeg virkelig bløder meget, og har mange smerter når jeg har menstruation. Min mor har foreslået p-piller fordi det både kan hjælpe med smerterne og gøre at jeg bløder mindre. Er det rigtigt? Jeg ville egentlig helst ikke have hormoner fordi jeg har læst at der er en risiko for at kan få en blodprop. Passer det? Hvor stor er risikoen for blodprop. Hvad ville du gøre?

Svar:
Kære 15-årige pige,
Hvor er det godt, at du skriver! Du er langt fra den eneste, der oplever at bløde meget og have mange smerter. Det er enormt ubehageligt, og der er derfor rigtig mange, der ønsker hjælp til dette.
Som din mor rigtig nok siger, kan p-piller hjælpe på både blødning og smerter. Det samme kan mini-piller. Begge slags piller har selvfølgelig bivirkninger, ligesom alt andet medicin. I forhold til risikoen for blodpropper er den meget lille, hvis du ellers er sund og rask, og der ikke er familiemedlemmer som har haft en blodprop i en meget ung alder. Risikoen for blodpropper begynder først at betyde noget, når man er over 30-35 år og tager p-piller. Der er som udgangspunkt ikke risiko for blodpropper ved brug af mini-piller.
Jeg synes, at du skal booke en tid ved din egen læge. Vi bruger gerne god tid på at forklare om de forskellige piller, plastre, spiraler osv, så du trygt kan vælge det, der er rigtigt for dig. Og så snakker vi også om bivirkningerne ved de forskellige. Og du skal alligevel op til din læge for at få lavet recepten.
Fra mit synspunkt er der umiddelbart intet problem i at tage p-piller i din alder, hvis du ellers er sund og rask.
Jeg håber, du kan bruge svaret til noget og får snakket med din læge om, hvad der er bedst for dig. For man skal helst ikke gå og frygte sin menstruation hver måned - det er ikke sjovt.
Venlig hilsen
Eva