Bløde under sex
brevkassespørgsmål af
Melissa
18 år
Jeg havde i dag samleje med min partner, med kondom. Vi har været sammen i 2 år, og vi er begge 18. Jeg blødte en lille bitte smule, jeg har aldrig blødt før under sex, det var ikke hård samleje, men helt normal stille samleje hvor jeg var over ham og red ham. Er det normalt at jeg blødte? Eller skal jeg kontakte lægen

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå at du har haft en episode hvor du blødte efter samleje.
Blødning efter samleje kaldes i fagsprog kontaktblødning og er i de fleste tilfælde et godartet fænomen, som ikke skyldes sygdom. Der er dog nogle tilfælde der skyldes enten celleforandringer eller infektion, oftest ved livmoderhalsen. Derfor anbefaler man at man bliver undersøgt hos sin læge hvis man oplever kontaktblødning. Det vil derfor også være min anbefaling til dig. Men som sagt er det ofte at det ikke skyldes sygdom så du skal ikke være alt for nervøs.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen
Morten