Blyant
brevkassespørgsmål af
Liljan
12 år
Hej jeg er en pige på 12 år. Jeg har brugt mange ting til onani fx blyanter bordben. Jeg vil vide om det er normalt og om i kan hjælpe mig. Jeg er bange for at få en sydom.

Svar:
Hej med dig
Det er meget normalt at være nysgerrig på hvordan man onanerer, og det er også fint at du prøver at onanere med lidt forskellige ting. Det er bare rigtig vigtigt at du sørger for at passe på dig selv imens. Du passer på dig selv ved at huske at bruge kondom på de ting du stikker op. Du skal bruge kondom for at beskytte din skede mod bakterier og andet som kan drille det følsomme sted. Det ville jo f.eks. være træls at få en træsplint der. Du skal også være lidt opmærksom på hvad du vælger at stikke op. Du skriver at du f.eks. bruger en blyant, og selvom det kan være fint nok (med kondom!), så kan en blyant være ret spids - og det kan give sår eller gøre ondt på andre måder.
En banan (med skrald, og kondom) eller en agurk (med kondom) kan også bruges, men sørg for at være forsigtig uanset hvad du bruger. Du skal også sørge for at det er noget som ikke er alt for småt, så det "forsvinder" oppe i dig. Der kan et kondom også hjælpe med at holde styr på det.
Hvis du sørger for at bruge kondom og være særligt forsigtig når du bruger noget for første gang, så burde du ikke få nogen problemer eller sygdomme.
Hvis du gerne vil læse mere om onani, så har sexlinjen.dk skrevet en god artikel. Du finder den her
Venlig hilsen
Signe