Blokering af gråd
brevkassespørgsmål af
Sofia
13 år
Hej.
Jeg er en pige på 13 år, som ikke kan få mig selv til at græde. Jeg ved virkelig ik hvorfor, men det kan jeg bare ik. Jeg har prøvet alle mulige ting men der er ik noget af det der virker. Jeg har det rigtig svært fortiden og har haft det sådan i et stykke tid nu. Jeg har virkelig bare brug for at græde, så jeg kan føle mig lettet. Hvis det giver mening. Håber at du/i kan hjælpe mig

Svar:
Hej Sofia.
Jeg synes at det er rigtig godt, at du skriver her i brevkassen, det giver helt sikkert mening.
Du skriver, at du har det rigtig svært for tiden, og egentlig bare ønsker at græde og få afløb på dine følelser men at du ikke kan græde.
Jeg tænker at det er vigtigt at fortælle, at alle mennesker reagerer meget forskelligt - nogle græder, nogle griner, nogle bliver meget vrede, og andre holder deres følelser inde - og at der altså ikke er noget unormalt ved, at du ikke græder. Måske er din grænse for, hvornår du reagerer ved at græde, ikke nået endnu? Måske reagerer du ved, at blive vred, frustreret eller noget helt tredje? Selvom du ikke græder, kan du sagtens være ked af det! Jeg tænker derfor også, at det vil være en rigtig god idé, hvis du kunne få afløb for nogle af de her følelser. En god idé kunne være, hvis du kunne tale med nogen omkring det hele. Måske en rigtig god ven, dine forældre, en lærer eller en læge? Eller måske det kunne give mening for dig at komme ind i 1-1 chatten og chatte med en af vores rådgivere?
Du skal i hvert fald vide, at det er helt OK ikke at græde. Alle mennesker er forskellige, og vi reagerer derfor ikke ens. Jeg håber at du finder en at tale med, hvis det giver mening for dig.
De bedste hilsner,
Sabrina