Bliver jeg højere
brevkassespørgsmål af
Pige på 13
13 år
Hej jeg vil vide om jeg kommer til at vokse mere. Da jeg fik menstruation var jeg 12 og jeg var 157 cm. Nu er jeg 13 og jeg er kun 160. Hvor høj kan jeg blive nu. Vil sygt gerne blive lidt højere. Pigerne i min klasse er bare meget højere.

Svar:
Kære pige på 13
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil være lige så høj, som de andre piger i klassen. Puberteten kan være en hård tid, da vi gerne vil være som de andre samtidig med, at vores kroppe udvikler sig forskelligt.
Det er svært for mig at fortælle dig, hvor høj du bliver, men jeg vil gerne fortælle dig mere generelt om, hvordan piger vokser. Det kan måske hjælpe dig tættere på et svar.
De fleste piger oplever, at de gennemgår en vækstspurt, inden de får deres menstruation. Efter menstruationen vokser de fleste piger ikke så meget, da de kvindelige kønshormoner får vækstzonerne i knoglerne til at lukke sig. Helt generelt kan man sige, at jo længere du er i din kvindelige udvikling, jo mindre vil du vokse. Da du har fået din første menstruation, har du med al sandsynlighed haft din vækstspurt inden. Samtidig er det vigtigt for mig at fortælle dig, at det er meget forskelligt, hvornår man stopper med at vokse. Derfor kan du sagtens nå at vokse mere endnu.
Dine forældres højde vil med al sandsynlighed have indflydelse på, hvor høj du bliver. Derfor kan du prøve at kigge på dine forældres højde. Du kan også prøve at bruge formlen nedenfor til at få en idé om din sluthøjde.  (Mors højde + fars højde )/2 = din højde. Det er vigtigt for mig at understrege, at formlen ikke kan give dig et præcist svar, men blot en idé om, hvor høj du bliver.
Udfra det du fortæller mig, lyder det til, at pigerne i din nuværende klasse er ret høje. Har du tænkt på, at nogle af de høje piger måske ville ønske, at de var knap så høje? Måske går nogle af pigerne endda rundt og ville ønske, at de havde din højde. Det kan være svært at føle sig anderledes end de andre fx mindre, højere eller have andre interesser. Men I en klasse er alle forskellige, og det er helt okay.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du vil sætte pris på din højde, uanset om du fortsat er 1,60, eller om du bliver 2 meter. For du er præcis, som du skal være.
De bedste hilsner Emilie