At blive sulten og stoppe
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hola ! :) Nu må du lige holde fast i noget, jeg vil prøve at forklare dette efter bedste formåen! :) Læste du (eller den anden der sidder her på brevkassen) havde skrevet til en dreng, at disse klokkeslæt var/er de smarteste at spise på: 07.00 - morgenmad 09.30 - formiddagsmad 12.00 - frokost 15.00 - eftermiddagsmad 18.00 - aftensmad 20.00 - sen aftensmad Og jeg tænker, hey det lyder jo logisk, så holder man kroppen igang og det er jo super.. Men.. Jeg er sådan en teenager der ikke har det alt for godt med det dersens mad og kalorier, så i princippet spiser jeg kun ét måltid om dagen, nemlig aftensmad. Siden jeg ikke rigtig spiser resulterer det jo så i, at min krop går i dvale lign. tilstand og jeg derved til sidst slet ikke ér sulten. Min krop hungre efter mad, men jeg mærker ikke sulten nær så meget. Nu kommer spørgsmålet! :D Jeg vil rigtig gerne prøve, at spise lidt mere i løbet af dagen så jeg ikke er så svimmel og bedre kan holde til at dyrke sport osv. men som sagt er problemet jo, at jeg ikke er sulten længere og det føles forkert bare at tvinge noget ned og det er også begrænset hvad jeg synes jeg kan tillade mig at spise.. Så så så .... Findes der nogle former for madvare eller lign. som kan gøre en lidt sulten eller lign. så jeg måske kan spise bare ihvertfald 3 gange om dagen, 3 små måltider men hvor jeg faktisk ér sulten? Kh Ana

Svar:
Hej Ana
Det er et rigtig godt spørgsmål du stiller, for lige så vel som der er nogle der er sultne hele tiden, er der selvfølgelig også nogle (ligesom dig selv) der ikke rigtig føler sult.
Sult er en ret underlig ting, fordi denne ikke nødvendigvis kunne bunder i noget fysiologisk, men lad mig alligevel starte her.
Vores maver er så smarte at de vænner sig til den tilstand vi udsætter dem for. Så hvis man er vant til at spise meget, vil éns mave skulle have mere mad end hos andre der spiser normalt før man føler sig mæt. Det samme gælder også hvis man ikke spiser særlig meget, og det vil kunne forklare hvorfor man kan føle sig mæt af meget lidt mad, eller få måltider. En god måde at "træne" maven til at kunne rumme mere er, at spise mange små måltider i løbet af dagen. På den "tvinger" du ikke mad ned der egentlig ikke føles som om der er plads til, men lader langsom maven vænne sig til at den får mere i løbet af dagen, så du får den nødvendige energi til at dyrke sport osv. Så vidt jeg ved findes der ikke en fødevare som kan hjælpe på sulten, så håber du kan bruge "træning af maven" rådet i stedet.
Som sagt kan sultfølelser også have andre årsager. De fleste kender det at have kærestesorger eller lignende og så samtidig fuldstændig miste lysten til mad (eller måske have lyst til at trøstespise). I hvert fald kan vores sult være meget påvirket af vores følelser. Hvis det er noget du kan kende fra dig selv, synes jeg det vil være en rigtig god idé at snakke med nogle om det, evt. i chatten her  i Cyberhus. Bare det at få snakket om en følelse eller et problem kan tit hjælpe på at få appetitten igen.
Mange hilsner
Anne Marie