Blandet
brevkassespørgsmål af
Anonym pige
12 år
Hej brevkasse Jeg er en pige på 12 år (er blevet 12 i dag) Jeg oplever det jeg tror er normale teenagepige-ting, men jeg føler at jeg har brug for at komme af med nogle ting og få nogle råd. Men for at begynde fra en begyndelse ville jeg starte med at skrive om nogle sexuelle ting. Ved godt at jeg er lidt ung af min alder, men er begyndt at onanere. Jeg gør det kun om aftenen når jeg ved at mine forældre ser fjernsyn inde i stuen, men jeg er stadig sygt bange for at blive opdaget. Jeg er også meget usikker på min krop og hader at gå i bad med andre. Selv min mor. Det er et kæmpe problem når jeg har idræt og svømning, da jeg er nød til at bade med andre. Jeg føler at de dømmer mig og jeg ved at de bagtaler mig (har hørt dem). Fagligt siger min lærer at jeg klarer mig rigtig godt og at jeg er en af de bedste. Men til gengæld er jeg sjældent sulten i spisepauserne, og min lærer skælder mig ud hvis jeg ikke spiser min madpakke. Det samme gør min far. Min lærer truer mig altid med at `bringe emnet på bane´ til det kommende forældremøde, og jeg ved at mine forældre bliver sure hvis jeg ikke spiser. Derhjemme spiser jeg ofte fint. Det kan også være at det er fordi jeg ikke kan lide min madpakke at jeg ikke er sulten, men jeg er så kræsen at det er umuligt at finde noget sundt til min madpakke jeg kan lide. Angående mine venner, har jeg det som om at de ikke bryder sig om mig. De laver altid aftaler uden mig, ikke at de ikke må det men det er bare altid. Der er en der er sammen med mig okay tit, men tror bare hun udnytter mig for at få tiden til at gå. Jeg bliver bagtalt endnu mere hvis jeg er mere sammen med drengene fra min klasse. Alle siger at en af dem har et crush på mig, men det er ikke gengældt, så ville ikke være for meget sammen med ham da jeg ikke ville såre hans følelser. Jeg er ikke den mest sporty person i verden, men én sport jeg elsker er ridning. Jeg syntes at dyr er fascinerende, men jeg deler kun heste-interessen med én fra min klasse. Vi er 2 klasser slået sammen til en (5. og 6.), da vi kun er 2 piger i 6. klasse (mig og hende). Det er rart at have en at dele mine interesser med, men ville ønske at der var flere. Da jeg ikke er særlig sporty eller flexibel kan jeg heller ikke være med når de andre fra min klasse laver triks på skolens hoppepude. Føler mig derfor også udenfor på det punkt. Har ikke tid til at skrive mere lige nu, men skal nok komme med en opdatering hvis nødvendigt. Mange hilsner - Anonym pige på 12

Svar:
Kære du
Det lyder som om der er en del forskellige ting, der fylder for dig for tiden. Hvor er det godt, at du skriver ind og får sat ord på det hele. Jeg har tilladt mig at dele dit brev lidt op.
1. Du skriver, at du er begyndt at onanere. Det er helt i orden, at du er begyndt at onanere. Det er meget forskelligt hvornår man føler sig klar til at udforske det seksuelle. Så længe det føles rigtigt for dig og du er tilpas i det, så er det ikke for tidligt. Der er ikke noget i vejen med at onanere, men jeg forstår naturligvis også godt, at du ikke har lyst til, at dine forældre skal høre dig gøre det. Jeg synes det er en fin taktik, det med at onanere mens de ser fjernsyn eller lignende. Nu ved jeg ikke hvordan dit forhold er til dine forældre, men for nogle unge kan det være rart at tale med sine forældre om det, når interessen for onani og sex begynder at opstå - andre vil helst være det foruden og selv finde ud af tingene. Det er helt forskelligt hvordan man har det med det og det er naturligvis kun noget du skal gøre, hvis du synes det giver mening for dig.
2. Du skriver, at du er usikker på din krop og hader at gå i bad med andre. Det er helt normalt at føle sig usikker på sig selv og sin krop, særligt når man er på din alder - men derfor kan det naturligvis stadig føles rigtig ubehageligt og problematisk, at have det på den måde. Når man er på din alder, og i løbet af de næste par år, sker der en stor udvikling med kroppen og der er stor forskel på, hvordan vores kroppe udvikler sig og i hvilken rækkefølge. Derfor er det også, som nævnt, helt naturligt at man føler sig usikker på sin krop og sammenligner sig selv med andre. Selvom vi ser forskellige ud og vores kroppe udvikler sig forskelligt, så er der ingen kroppe der er forkerte - og selvom det kan være svært at acceptere og du måske nogle gange ville ønske, at din krop så anderledes ud, så er den lige som den skal være. Det kan tage tid at lære at acceptere sin krop som den er, men forhåbentligt vil det lige så stille komme, på et tidspunkt. Du skriver, at du har hørt nogle af de andre bagtale dig. Du skriver ikke, hvad det handlede om, men ligemeget hvad, håber jeg ikke du vil lade dig gå på af det - selvom det kan være svært. Du kan prøve at tænke, at det siger mere om dem, end det gør om dig, at de bagtaler dig. Når det er sagt, så er det helt i orden, at du ikke bryder dig om at gå i bad med andre. I nogle tilfælde er det nødvendigt, som for eksempel efter idræt og svømning, men det er også helt i orden at sige fra, i de situationer, hvor du har muligheden. Det er helt i orden, at du ikke har lyst til at gå i bad med din mor og helt i orden at sige det til hende.
3. Du skriver også om, hvordan det går i skolen og nævner, at du sjældent er sulten i spisepausen. Dejligt at høre, at du klarer dig godt i skolen. Det er da super godt gået og er et stort skulderklap til dig. I forhold til det med madpakken, så kan jeg ikke helt tyde, om det er fordi du ikke er sulten eller om det er fordi, du ikke kan lide det du får med i madpakken. Der er stor forskel på, hvornår man er sulten og hvis man har spist sig godt mæt til morgenmad, så er det ikke alle der er sultne til frokost. Det kan dog være en god idé at få spist lidt i løbet af dagen, da det ellers kan være svært at have energi til de forskellige ting man skal. Hvis du har lyst, kunne du prøve at snakke med dine forældre om det og se, om I sammen kan komme frem til noget mad, du godt kan lide, som du kan få med i madpakken. Måske kunne du blive inspireret af det, du får til aftensmad? Nogle gange kan det måske lade sig gøre at have rester fra aftensmaden med og ellers kunne det måske være noget frugt, brød eller andet - der er mange muligheder. Jeg håber I finder frem til noget, som du godt kan lide. Du behøves ikke at spise vildt meget i løbet af dagen, men som sagt, kan det være en god idé, at få spist noget.
4. Det lyder ikke rart, at du har følelsen af, at dine venner ikke bryder sig om dig. Det er aldrig rart at føle sig udenfor. Du skriver også, at du bliver bagtalt endnu mere, hvis du er mere sammen med drengene fra din klasse. Du må naturligvis bruge tid sammen med lige dem du har lyst. Du skriver ikke, om det er dine venner der bagtaler dig, men ligemeget hvad, lyder det ikke rart. Hvis det er dine venner der bagtaler dig, så synes jeg helt ærligt ikke de lyder som nogle særlig søde venner. Ligemeget hvad, synes jeg ikke det er i orden at opføre sig sådan overfor andre. Det kan være en meget sårende oplevelse, at blive bagtalt. Hvis det er dine venner som bagtaler dig, kan du måske, hvis du har mod på det, prøve at fortælle dem. hvordan det føles for dig, når de bagtaler sig. Det kunne også være en mulighed, at prøve at snakke med dem om det med, at du føler de altid laver aftaler uden dig - måske har de slet ikke tænkt over det eller måske er der en god forklaring på det. Jeg forstår godt, hvis du ikke har lyst til, at prøve at tale med dem om det. Det kan godt være en svær og grænseoverskridende ting at skulle gøre. Hvis du føler det er nemmere, kunne du også bare prøve at tale med en enkelt af dine venner om det. I nogle tilfælde tror jeg faktisk også, at folk kan finde på at bagtale andre, hvis de i virkeligheden er misundelige på dem. Det kan være svært at erkende, at man er misundelig, så derfor ender man med at bagtale personen, som man er misundelig på. Du kan prøve at overveje om det i virkeligheden kan være fordi de er misundelige på dig, over et eller andet.
Du skriver også, at der er en dreng fra klassen, som de andre siger, har et crush på dig. Det lyder som om du har mærket efter og gjort dig nogle gode overvejelser omkring, hvordan du har det med ham. Du lyder som en meget betænksom pige og jeg synes det er en fin overvejelse du har gjort dig, om at du ikke vil være for meget sammen med ham, så han ikke risikerer at få såret sine følelser.
5. Det er dejligt at høre, at du har fundet en god interesse i ridning og også dejligt, at du har en at dele interessen med. Hvis du går til ridning, kunne der måske også være nogle af de andre, som du går til ridning med, som du kunne prøve at tale med og måske blive venner med? Så har I interessen til fælles og du har nogle flere at snakke om den med.
Jeg håber du kan bruge mit (lange) svar :) husk at du altid er velkommen til at skrive herinde igen, hvis der er noget nyt der trænger sig på.
Mange hilsner
Freja