Blødninger efter sex
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej cyperhus Jeg skriver angående blødninger efter sex om det er helt normalt eller om der er sket noget, min kæreste har en stor pik og det gøre også ondt. Men mit spg er hvorfor får man blødninger efter sex?

Svar:
Kære du
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du du undrer dig over, hvorfor du bløder efter, du har haft sex med din kæreste. Jeg kunne forestille mig, at det måske også er noget, som har fyldt en del hos dig. Det er ikke rart at have et generet sexliv og gå og være bekymret, om der er noget galt.
Normalt skal man helst ikke bløde efter at have sex. Jeg ved ikke, om der som sådan er sket noget, men du skriver, at din kæreste har en stor penis. Det kan også have noget med sagen at gøre. Har du lagt mærke til, om du ofte bløder, når I har haft sex? Eller måske også mens I har sex? Måske har I haft sex på et tidspunkt, hvor du snart skal til at have din menstruation?
Blødninger under eller efter sex, kalder man også for kontaktblødninger og sådan nogle blødninger er vigtige at få undersøgt hos lægen. Det er ikke sikkert, at der er noget galt, men som sagt er det ikke meningen, at man skal bløde under eller efter sex. I bund og grund synes jeg, at du skal overveje at ringe til lægen omkring det, hvis du ikke har snakket med ham/hende endnu. Lægen kan snakke med dig om, hvad man skal være opmærksom på ift. kontaktblødninger og hvad de kan komme af. Det kan også være, at du kan få en tid til blive tjekket  for, om der er noget galt. Derfor tænker jeg, at det er en god idé at ringe til din læge.
Jeg håber, at du inden længe kan få undersøgt , hvad blødningerne kommer af, så du kan have et bekymringsfrit sexliv.
De bedste hilsner,
Malou