Bisexuel eller ej?
brevkassespørgsmål af
Elisabeth
14 år
Hej!
Jeg er meget forvirret for tiden fordi jeg troede at jeg var bisexuel, men jeg ved det ikke helt. Nogen gange kan jeg lide piger meget mere, og nogen gange kan jeg bedst lide drenge. Jeg har haft crushes på begge køn, men jeg ksn stadig ikke bestemme mig. Jeg kom også ud som bisexuel for omkring 1.5 år siden og nu er jeg bange for at jeg slet ikke er det.
Hilsen Elisabeth

Svar:
Hej Elisabeth
Jeg kan godt forstå du er forvirret. Du skal vide, at der er rigtig mange unge der står i en lignende situation. Jeg ved ikke om du er bi-seksuel eller ej, men måske er det heller ikke så vigtigt lige nu? Det er tydeligt at du har en nysgerrighed på begge køn, og det er der faktisk rigtig mange der har i teenage-årene. Seksualitet handler ikke så meget om at bestemme sig, men mere om at lære sig selv at kende, og mærke efter, hvad der føles rigtigt og godt.
Frem for at være fokuseret på at skulle vælge noget bestemt, tænker jeg du får mere ud af bare at være nysgerrig, og undersøge. Du skriver at du har haft crushes på begge køæn, men ikke så meget om du har haft nogle seksuelle erfaringer med hverken drenge eller piger. Her tænker jeg ikke nødvendigvis sex, men også kys og lignende? I takt med at du gør dig nogle seksuelle erfaringer kan det sagtens være at det bliver tydeligere for dig, om du er til drenge, piger, eller begge dele?
Så mit råd til dig er egentlig at prøve at være nysgerrig og med tiden, gøre dig nogle erfaringer. Jeg er sikker på du med tiden, nok skal finde ud af hvad du er til. Du behøver ikke bestemme dig for noget bestemt nu. Bare vær nysgerrig, oplev, og mærk efter. Så bliver du helt sikkert automatisk klogere på det hele, med tiden.
Gode hilsner Tanja