Biseksuel
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej cyberhus.
jeg er 13 årige på som er biseksuel, jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det til nogen eller hvor jeg kan møde andre der også er biseksuel lige som mig

Svar:
Kære du
Hvor er det godt at høre, at du har lyst til at være åben omkring din seksualitet overfor andre. Der er rigtig mange mennesker, der ligesom dig er biseksuel, så selvom det kan være svært at få sagt, så er det faktisk meget normalt.
Når det er sagt, så kan jeg godt forstå, hvis du synes det er lidt overvældende at skulle fortælle nogen, at du er biseksuel. Måske hænger det sammen med, at du er nervøs for, hvordan de vil reagere? Mit bedste råd er, at du i første omgang øver dig i at sige det til en, som du kender rigtig godt, og som du ved holder af dig, for den du er. Det kan være en ven/veninde, en lærer/pædagog på skolen, en søskende, din mor/far eller en anden fra familien. Hvis der er nogen, som du synes det er ekstra svært at sige det til, så er det måske en god idé at vente til du har snakket med en anden, for så kan den person komme med gode råd til, hvordan du får sagt det videre.
Du skriver, at du ikke ved, hvordan du kan møde andre, der også er biseksuel ligesom dig, og her tænker jeg, at det vil være en god idé at tage kontakt til Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner (LGBT). Hos LGBT har de en ungdomstelefon, hvor man kan få anonym rådgivning via telefon, chat og sms af en rådgiver, der eksempelvis kan give dig gode råd til, hvordan du kan få fortalt dine nærmeste om din seksualitet. LGBT tilbyder samtidig forskellige arrangementer for LGBT personer, så rådgiverne kan også hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan møde andre, der er biseksuel ligesom dig.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og ønsker dig pøj pøj med det hele.
Varme hilsner
Maren