Biograf tur
brevkassespørgsmål af
Jacob
14 år
Hej med jer Cyberhus
I weekenden var i biografen så jeg filmen Glass. Jeg må desværre sige at filmen var rigtigt ØV!!! og efter det gik jeg op til kassedamen og sagde at jeg vil gerne have pengende tilbage fordi jeg kunne ikke lide filmen. Hun begyndt at grajne af mig og hun sagde at jeg var en fed ko. Hvad skal jeg gøre? Jeg kender hende personligt? Skal jeg slå hende eller hvad?

Svar:
Hej Jakob
Øv, det lyder som en rigtig træls oplevelse. Derfor er det godt du skriver, så du kan få nogle råd til, hvordan du kan håndtere situationen.
Jeg kan virkelig godt forstå, du ærger dig over at have brugt penge på en film, som ikke levede op til dine forventninger. Jeg kan også forestille mig, at det på ingen måde hjalp på situationen, når du så oven i købet fik sådan en træls behandling af kassedamen efter filmen. Det er slet ikke ok. Du spørger ind til, hvad du skal gøre, og til det vil jeg starte med at sige, at selvom det kan virke som en god idé at slå, så er vold aldrig en god løsning. Vold kan være med til at skræmme eller skade, men det hjælper ikke til at finde en løsning på problemet, og er heller ikke nogen hensigtsmæssig måde at løse fremtidige problemer på. Du skriver, at du kender kassedamen personligt, så jeg tænker i stedet, at det bedste du kan gøre er at snakke med hende om din oplevelse. Fortæl hende på en stille og rolig måde, at du synes det var rigtig ubehageligt, at hun grinede af dig og kaldte dig grimme ting. Du kan også prøve at spørge ind til, hvad det var der skete siden hun reagerede på den måde. Måske havde hun selv oplevet noget træls som gjorde, at hun kom til at reagere på en dum måde på dit spørgsmål. Hvis ikke du har mod på at snakke med hende, så kan du også prøve at tage kontakt til hende på sms, hvis du har hendes nummer eller måske på facebook. Det kan nemlig være nemmere at give udtryk for ens tanker på skrift, men det er en god idé at tænke over, hvordan man skrive tingene. Nogle gange kan det man skriver virke mere voldsomt end, hvis man siger det direkte til personen, fordi den kommunkation der finder sted gennem vores ansigstmimik ikke er der, når vi skriver til hinanden. Derfor er det måske en god idé lige at læse det igennem igen eller få nogen andre til at læse det igennem inden du sender beskeden.
Jeg synes det var helt fint du spurgte om du kunne få pengene tilbage, for det kunne jo godt være, at det var muligt. Så længe man spørger på en pæn måde, som jeg er helt sikkert tror du gjorde, så er der aldrig noget galt i at spørge sig frem. Jeg tror desværre en generel holdning blandt biografer er, at man ikke kan få sine penge tilbage, når først man har været inde og se en film. Det er selvfølgelig er super træls, hvis man som du ikke kunne lide den film man var inde og se, men hvis det på den anden side var muligt, så kunne alle gæster bare sige, at de ikke kunne lide filmen og på den måde få pengene tilbage, og så ville biografen ikke kunne køre rundt.
Om det er ansigt til ansigt eller på skrift, så synes jeg du skal tage kontakt til kassedamen, så I kan snakke om tingene, og du kan få den ubehagelige oplevelse ud af kroppen. Pøj pøj med det.
De bedste hilsner
Maren