Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Bideskinne

brevkassespørgsmål

Bideskinne

brevkassespørgsmål af
Pige
15 år
Oprettet 5 år 1 måned siden

Hej.

Jeg har lige fået en bideskinne af tandlægen som skal hjælpe med hovedpine smerter. Problemet er at den falder ud når jeg sover... er det normalt? tandlægen har tilpasset den så den burde passe?

Svar:

Hej pige på 15 år,

Tak for dit spørgsmål om din bidskinne.

Du spørger ind til, om det er normalt, at skinnen falder ud, når du sover.

Det er faktisk helt normalt, at man i starten oplever, at skinnen ikke sidder på tænderne, når man vågner. Det skyldes ofte, at man selv har taget den ud i søvne, uden at man registrerer det, da man lige skal vænne sig til at sove med den. Det bliver bedre med tiden, og til sidst sover man med skinnen hele natten igennem.
Det kan også skyldes, at skinnen sidder for løst, men du skriver, at tandlægen har tilpasset den, så jeg vil tro, at det er mest sandsynligt, at du selv tager den ud i søvne.

Mit råd til dig er at bestille tid til en snak med din tandlæge. Der kan du stille spørgsmål, lige som du har gjort her. Det er også tandlægens arbejde at svare på sådan nogle spørgsmål. Tandlægen kan også kontrollere, om skinnen sidder fast som den skal, eller om den skal justeres lidt.

Held og lykke med din bidskinne!

Birgitte, tandlæge

BirgitteSs billede
Birgitte fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål