Biceps, Triceps, skuldre & mave, med håndvægte.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Claus! Er glad for at der endelig er kommet noget om sport!, Nå nu til sagen :). Jeg har lige købt 2 håndvægte hvor jeg kan putte kilo til/fra. Jeg er rigtig glade for dem, men jeg vil ikke få skader. Så jeg kunne godt tænke mig at få afvide, Kunne du eventuelt give et link hvis det er svært at forklarere?: - Hvordan træner jeg biceps? - Hvordan træner jeg triceps? - Hvordan træner jeg skuldre - Kan man lave maveøvelser hvor jeg har håndvægte i hænderne, og så laver mavebøjninger? hjælper det min mave eller er det bare biceps der bliver trænet? :)

Svar:
Hej med dig
Fedt du kan lide vores brevkasse om sport og tak for dit spørgsmål. Jeg skal prøve at hjælpe dig videre så godt jeg kan. Og tillykke med dine nye vægte :)
At træne rigtigt
Først og fremmest er det vigtigt at du træner rigtigt. Forkert træning er årsag til mange skader hvert år og nogle kan være så slemme, at de i værste fald kan følge dig resten af livet.
Så mit første forslag til dig er, at du tager en snak med en fitnessinstruktør i det nærmeste center. Selvom du ikke vil eller har mulighed for at træne i et fitness center, kan man ofte bestille en samtale alligevel - det koster selvfølgelig penge, men er, efter min mening, rigtig godt givet ud.
At træne de rigtige muskler
Når man muskeltræner er det også vigtigt, at man træner de rigtige muskler. Træner du fx mave, som du skriver du gerne vil, er det vigtigt at du også træner din ryg. Ellers skaber du en ubalance i din kropsholdning, der kan give dig problemer. Så ryggen må du ikke glemme.
Hvor ofte
To til tre gange om ugen, 1 time af gangen, plejer at være godt. Det er også vigtigt, specielt i starten, at man ikke træner for meget når man er i gang.
Hvile
Det er bedst hvis man træner med mindst en dags hvilepause mellem hver gang. Det har kroppen brug for.
Hvor mange gentagelser
En tommelfingerregel siger, at en øvelse, fx for biceps, skal gentages 8 til 12 gange og det skal man gøre 3 gange. Altså 24 - 36 gentagelser. Man vælger enten 8 gange eller 12 gange og fortsætter med det en tid.
De 8 gange gælder for lidt tungere vægt og bruges når man vil have større muskler. De 12 gange påvirker musklerne sådan, at man i stedet for størrelsen, mere træner udholdenheden, og her bruger man lidt lettere vægte.
Vægten skal være så du lige kan tage de sidste 2 gentagelser. Så hvis du lige kan tage 10 kg. 12 gange, passer vægten. Hvis du kan tage mere, sætter du lidt mere vægt på. Kan du ikke tage 12, tager du lidt vægt af.
Lidt om øvelser
Når man træner muskler, får man det bedste resultat, hvis man laver flere øvelser for det samme område. Fx 2 forskellige øvelser for biceps, 3 øvelser for maven osv. På den måde får man fat i de forskellige muskler der ligger i samme område og ikke kun en enkelt - som typisk er den store.
Omkring øvelser for maven, har jeg lavet en artikel du kan læse her.
Øvelser for biceps, triceps, ryg, skuldre og ben finder du her. På samme hjemmeside finder du en masse andre kanon links omkring træning, som garanteret kan hjælpe dig endnu videre.
At undgå udviklingen går i stå
Det er en rigtig god ide, at ændre på sit træningsprogram ca. hver tredje måned. Kroppen vender sig nemlig til træningen og så giver den mindre. Det kunne fx være, at udskrifte nogle øvelser med nogle andre eller lave om på rækkefølgen af øvelserne.
Jeg håber jeg fik hjulpet dig lidt videre.
De aller bedste træningshilsner
Claus