bi alligevel?

brevkassespørgsmål

bi alligevel?

brevkassespørgsmål af
Silje
16 år
Oprettet 2 år 4 måneder siden

Jeg kan huske at da jeg kom i pubertet og var vel de her 12 år var jeg meget i tvivl om min seksualitet. Jeg tænkte snart det ene og snart det andet. Jeg prøvede lidt til med et par veninder når vi havde soveaftaler og det var godt men alligevel gled det lidt ud og jeg kom til den overbevisning at jeg var straight og har så enlig ikke tænkt mere over det men hygget med drenge siden. Men var så til gym.fest i weekenden. Jeg var sammen med en dreng men blev brændt af og hyggede så lidt med en veninde fra en af de andre klasser og vi fik noget og drikke. Vi blev så enige om at jeg ku sove hjemme hos hende i stedet for en lang bustur hjem. Vi havde jo fået en del at drikke så hjemme hos hende endte det så med at hun lå mellem mine ben og jeg kom og hun kom også. Det var dejligt nok men nu er jeg jo helt forviret for troede jeg havde fundet ud af min seksualitet og var straight men nu står det hele pludselig åbent igen. Hvad kan jeg gøre for at finde bedre ud af mig selv?

Svar:

Hej Silje

Jeg kan godt forstå at du bliver forvirret, men jeg tænker samtidig at det du oplever er fuldstændig naturligt.

For nogle er der overhovedet ingen tvivl. De ved præcis hvad deres seksualitet er. Andre er langt mere undersøgende og mange kan være det hele livet.

Jeg kan ikke svare dig på hvad du skal gøre for at blive afklaret. Jeg vil hellere udfordre din tanke om at du skal være helt afklaret, lige nu.

Måske er piger det helt rigtige for dig lige nu, og måske kan det ændre sig igen? Måske er du både til piger og drenge, og måske er du bare undersøgende og nysgerrig på at lære dig selv og din seksualitet at kende.

Når nu du kan mærke at der er en tvivl i dig, giver det måske mere mening at give plads til tvivlen, fremfor at presse dig selv til at skulle træffe en beslutning, lige nu og her.

Måske handler det netop om at gøre nogle erfaringer. Nu har du haft en seksuel oplevelse med en pige, som du synes var dejlig. Måske skal du efterforske den del af din lyst, ved at være åben og afprøve lignende igen. Uden at bestemme dig for at det er sådan du, men blot beslutte dig for at være åben overfor erfaringer. Var det udelukkende en seksuel oplevelse, eller kunne du også forestille dig at knytte dig følelsesmæssigt til en pige, som en kæreste? Måske er det også noget du skal gøre dig erfaringer med?

Mit bedste råd er at forblive åben, når du nu kan mærke at du er i tvivl. Tvivlen er ikke farlig eller forkert. Tvivlen er en naturlig del af livet, hele livet. Både når det handler om de små ting i hverdagen, og de store ting, der afgør hvem vi er. Hvis man tænker tvivlen som et problem, bliver man nemt frustreret. Jeg tror at man kan gøre det lidt nemmere for sig selv, hvis man bare giver sig selv lov til at være i tvivl, og så være undersøgende og nysgerrig, når man kan mærke at tvivlen rumsterer.

Jeg er sikker på at du nok skal lande i den helt rigtige udgave af dig, og den seksualitet, der passer perfekt til dig. Måske skal du ud på en længere rejse, og afprøve lidt forskelligt for at lande det rigtige sted.

Mange hilsner Tanja

Tanjas billede
Tanja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål