Besvimer ved brug af tampon
brevkassespørgsmål af
Helst ik afgive
13 år
Hej
jeg er en teenager der har et lille problem.
jeg har haft min menstruation i over 2 år nu og efterhånden som jeg har haft lyst til det er jeg begyndt at bruge tampon
aller første gang jeg tog en i var hos en ven det var den mindste slags du kunne få og du skulle bare skubbe den op med fingere
imens jeg Gjorde det holde jeg mit hoved nede mellem benene hvor jeg hurtigt efter jeg har løftet mit hoved så besvimer men min ven vækker mig så og jeg har lidt kvalme men det går væk igen
efter det var jeg lidt bange for at prøve det igen men efter det har jeg prøvet det et par gange (mest med den mindste størelse) men også bare med de normale så her for et par månederne siden tog jeg en i igen også bare en lille i sider ret op og har mere erfaring med hvirdna man gør nu men der besvimer jeg så igen men tager ik tamponen ud fordi jeg skal ud med et par venner
efter det har jeg ikke brugt det igen og heller ik tænk over det så her den anden aften ligger jeg og odanere jeg plejer bare at bruge en finger eller slet ik gøre det og bare stimulere min klit men havde lige lyst til at prøve med 2 for ik at se om jeg ville kunne mærke det bedere og det var raere så da jeg prøver at få dem om er det lidt stramt men jeg gør det lige efter jeg har taget dem ud mærker heg at jeg besvimer igen og får kvalme
ved virklig ik hvad der er galt er rimlig bange for hvis jeg får en kærste og han vil give mig finger om jeg besvimer eller om jeg gør det ved min første gang
håber i kan hjælpe

Svar:
Kære Pige
Godt du skriver. Jeg kan godt forstå, at du bliver forskrækket, når du oplever at besvime i forbindelse med onani og indførelse af tampon. Jeg tænker ikke, at der er noget alvorligt galt, men jeg synes alligevel, at du skal kontakte din egen læge for en snak og undersøgelse. Så du ikke skal gå og være bekymret for, at en fremtidig kæreste skal røre ved dig.
Jeg kan godt forstå, at du har lyst til at benytte tampon, da det er praktisk i forbindelse med menstruation. Som jeg forstår det, så har du brugt tampon uden indførelseshylster. Jeg vil helt klart anbefale dig at bruge tampon med indførelseshyster fx Tampax. Der findes flere forskellige slags, som har indførelseshylster, så undersøg markedet. Indførelseshylstret gør det nemmere at placere tamponen korrekt. Du kan evt. benytte et spejl, så kan du se, om den kommer rigtigt ind i skeden. Det skal ikke gøre ondt at have en tampon i skeden, så sidder den forkert, men det kan godt kræve lidt øvelse. Desuden er spejlet også en god måde at lære sig selv at kende forneden.
Jeg håber, at du kan bruge svaret.
Mvh.
Anne