Kan ikke trække forhuden tilbage
brevkassespørgsmål af
Magnus
18 år
Hej Jeg fik som 13 årig en operation for forhudforsnævring og lige siden har jeg kunne trække forhuden helt tilbage når den er slap men når min penis er stiv kan jeg ikke få forhuden helt ned over hovedet. Det strammer vildt meget når jeg prøver og det har givet nogle problemer under sex (fx at den begyndte at bløde lidt) Hvad synes i jeg skal gøre?

Svar:
Hej Magnus
Først og fremmest godt at du skriver og spørger, når du er i tvivl. Det kan være svært at stille spørgsmål som disse - godt gået! Jeg vil starte med at svare helt kort på dit spørgsmål “Hvad synes I jeg skal gøre?”. Det korte svar er at du skal tale med din egen læge. Men jeg vil rigtig gerne forklare lidt om hvorfor og hvilke overvejelser, der kan være ved dette.
Forhudsforsnævring er defineret ved at det ikke er muligt at trække forhuden tilbage. Oftest ses det hos mindre børn, og forsvinder med tiden af sig selv hos de fleste. Nogle har behov for behandling med en særlig creme, og få har behov for en operation, ligesom den du har fået. Efter en operation kan der dannes arvæv i huden. Dette kan nogle gange føles mindre eftergiveligt og elastisk. Det kan være en mulig forklaring på den udfordring du beskriver når penis er stiv.
Det er ikke meningen at det skal gøre ondt omkring forhuden når penis er stiv, og det er heller ikke meningen, at den skal bløde under sex. Jeg vil derfor råde dig til at gå til din egen læge for at få det undersøgt nærmere, og hvis der er behov henviser din egen læge dig til en afdeling på sygehus/hospital, der kan hjælpe dig videre. Jeg ved at det for nogle kan være grænseoverskridende at gå til sin egen læge med problemstillinger, der omhandler ens kønsorganer. Det er ret almindeligt ikke ligefrem at glæde sig til et sådant besøg. Prøv at huske på at din læge har set lignende mange gange, og desuden har tavshedspligt. Hvis du har mod på det vil jeg desuden råde dig til at tale med en forælder eller en anden voksen, som du er tryg ved inden, da det kan være rart med støtte.
De behøver ikke være med hos lægen, mens du bliver undersøgt. Men det kan faktisk være meget rart at have en ekstra person med, når man skal have information om, hvilke behandlingsmuligheder der er, så man ikke er alene med en masse informationer.
Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive igen. Med venlig hilsen
Sofie