Besværlig opsigelse
brevkassespørgsmål af
Rikke
20 år
Hej jeg er en pige på 20 år. Jeg har arbejdet i en Spar i mit ene sabbatår og min plan har fra start været at jeg gerne ville være Au Pair i mit andet sabbatår. Jeg skal kontakte Aupair Agency her i næste måned og jeg tænker at jeg gerne vil afsted senest d. 6 August. Mit dilemma er, at der er en chance for at Agency'et tilbyder mig at jeg kan komme før afsted.. hvilket jeg gerne vil. I min arbejdskontrakt står der at jeg har en måneds opsigelse. Mine spørgsmål lyder så; 1. Kan jeg tillade mig at hive min chef til siden og spørge om jeg må tage afsted før den ene måneds opsigelse er gået? Da han er meget god at snakke med? 2. Skal jeg sige op med det samme at jeg kontakter Agency'et med den risiko at min chef ikke giver mig vagter i min opsigelses periode? 3. Hvordan håndterer jeg bedst hvis jeg skulle få et tilbud om at komme tidligere afsted?

Svar:
Kære Rikke
Det er rigtig godt at du tænker over, hvordan du bedst kan komme afsted som au pair i forhold til dit nuværende arbejde.
Når din chef er god at snakke med, vil jeg råde dig til at starte med at snakke med ham. Det kan være I kan lave en aftale om, at du kan sige op med kortere varsel end den ene måned der normalt er.
Selv hvis din chef ikke kan give dig andet end den ene måneds opsigelse, tænker jeg ikke, at du behøver at bekymre dig. Der er lang tid til 6. august, så du kan fortælle Agency'et at du gerne vil have mindst en måneds varsel ift. at tage afsted. Jeg ved ikke hvordan Aupair Agency fungerer, men du kan prøve at spørge dem, om det kan lade sig gøre på den måde. Så kommer du ikke i klemme i forhold til dit nuværende arbejde. Hvis du så får et tilbud tidligere end d. 6. august, kan du stadig nå at sige op med en måneds varsel.
Venligst
Luna