Bestemmelse over en på 23 år
brevkassespørgsmål af
Katrine
23 år
Hej jeg er en pige på 23 år, jeg bor sammen med min kæreste, men mine forældre vil stadig bestemme over mig omkring hvad jeg skal med mit liv også må jeg hellere ikke selv være herre over min opsparing, må de godt det? Og hvad gør jeg ?

Svar:
Hej Katrine
Du spørger konkret om, hvorvidt dine forældre må bestemme over din opsparing. Det korte svar er: nej, det må de ikke. Du er gammel nok til at have en opsparing i dit eget navn, og hvis du har det, så burde dine forældre ikke have adgang til den. Der er dog undtagelser, fx. hvis der er tale om en børneopsparing, som dine forældre råder over, indtil du har en bestemt alder. Hvis ikke opsparingen er i dit navn, men den er tiltænkt dig, kan du prøve at snakke med dine forældre om, at du gerne vil have den overført til dig.
Du skriver også mere generelt om, at dine forældre stadig vil bestemme over dig, og hvad du gør med dit liv. Måske giver den her snak omkring børneopsparingen anledning til en større snak om, hvornår det er okay for dine forældre at blande sig i dit liv?
Jeg kan godt forstå, hvis du er frustreret over, at dine forældre gerne vil bestemme over dig. Du er 23 år, og jeg kan godt forstå, hvis du har brug for at føle dig uafhængig og for at koncentrere dig om dit liv og din fremtid med din kæreste, uden at dine forældre blander sig. Jeg synes, du skal prøve at tale med dine forældre om det behov, du har for at være selvstændig. Prøv at forklar dem om, hvordan det virker på dig, når de forsøger at bestemme over dig. Det kan være, at du har brug for at løsrive dig og stå på egne ben. Eller det kan være, at du føler, at de overskrider dine grænser eller ikke tror på, at du kan tage vare på dig selv og dit liv, når de blander sig og vil bestemme. Eller måske har du det på en helt trejde måde, som du kan fortælle dem om. Måske har dine forældre ikke haft til hensigt at få dig til at føle sådan?
Nogle gange bliver forældre nemlig så ivrige efter at hjælpe og passe på deres børn, at de kommer til at involvere sig alt for meget - og dermed overskride deres børns grænser. Det kan være, at dine forældre slet ikke er opmærksomme på, at det faktisk ikke føles særligt rart for dig, fordi de har gjort det netop af omsorg. Det kan være en god idé at prøve på at fokusere på intentionen bag deres adfærd. Dine forældre har måske forsøgt at hjælpe dig, men ikke opdaget, at du ikke har brug for den hjælp. Måske du selv kender til det at have en god intention med noget og så blive misforstået?
Uanset hvad lyder det til, at dine forældres adfærd gør dig frustreret, og det synes jeg, at du skal handle på, hvis du har mod på det. En ting er, at det ikke er fedt for dig at have det på den her måde. Noget andet er, at det godt kan komme til at gå ud over dit og dine forældres forhold, hvis I bliver ved med at støde sammen over det her. Og det, tænker jeg, vil være synd for jer.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Hvis du har brug for at få vendt din situation yderligere med en rådgiver, er du velkommen til at skrive anonymt til os på SMS 25 80 60 60.
De bedste hilsner
Marie