Bekymrings angst
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus.
Jeg er en pige på 13 år og, selvom jeg ikke har fået stillet diagnosen, kæmper jeg med bekymrings angst. Der sker en masse i mit liv. Første forelskelse, skilsmisse, angst og stress ect. Og jeg har det som om mit hoved aldrig kan slappe af. De mindste problemer for mig til at gå i panik og min hjerne til at fylde op med “hvad nu hvis“ spørgsmål. Ikke nok med det kan jeg heller ikke på nogen måde følge med på det faglige. Jeg er lige begyndt til psykolog og jeg håber det kan hjælpe på det. Anyways mit spørgsmål er: hvordan kan jeg få min hjerne til at slappe af. Hvordan for jeg ro i hovedet er måske en bedre måde at formulere det på. Undskyld hvis jeg er svær at forstå.
Mvh. Pige på 13 år

Svar:
Kære Pige på 13 år
Pyha, det lyder godt nok til, at der sker en hel masse ting i dit liv lige nu, så jeg kan virkelig godt forstå, hvis det gør at dine tanker raser derud af og gør, at dit hoved aldrig kan slappe af. Det kan være vildt svært, hvad man skal gøre i den slags situationer, og jeg vil gerne rose dig for, at du har handlet ved at skrive her i brevkassen - det er så sejt gået. At handle og opsøge hjælp er nemlig første skridt mod at få det bedre, og jeg vil gøre mit bedste for at svare på dit spørgsmål.
I forhold til dit spørgsmål om, hvordan du skal få ro i dit hoved, så tænker jeg først og fremmest, at det er en rigtig god start, at du er begyndt til psykolog. Når man går rundt med en masse svære tanker i sit hoved, så kan det nemlig komme til at fylde virkelig meget, og nogle gange så meget, at man slet ikke kan koncentrere sig om de ting man ellers plejer at lave. Jeg tror derfor helt sikkert, at det vil hjælpe dig at snakke med psykologen om alle de ting der sker i dit liv, og som gør det svært at finde ro. Det kan godt være, at der går lidt tid før du rigtig mærker, at det hjælper, så vær tålmodig med forløbet hos din psykolog og prøv at få øje på de små positive skridt du tager mod at få det bedre.
Din psykolog kan sikkert komme med en masse gode råd undervejs i dit forløb hos ham/hende men indtil da, så kan du måske bruge nogle af de råd, som jeg kommer med her.
Øv dig i at skrue ned for stress i hverdagen
Du skriver, at der sker en masse i dit liv, og når der sker mange forandringer i ens liv, så kan det gøre, at man bliver stresset, fordi det tager tid at vænne sig til de nye ting. Helt konkret kan det eksempvis gøre, at man sover dårligt eller har svært ved at koncentere sig i skolen. Det er derfor vigtigt, at man øver sig i at skrue ned for stressen, fordi det også kan gøre, at man tolker ting som mere farlige end de er, og får en masse af de "hvad nu hvis" spørgsmål som du beskriver. Det er derfor vigtigt, at du husker at passe på dig selv og gøre nogle af de ting, som tidligere har fået dig til at slappe af. Det kan eksempelvis være at tegne, høre musik, være sammen med venner eller noget helt fjerde. Prøv om du kan husk, hvad der plejer at give dig ro og energi i hverdagen, for ved at skrue op for de ting, så kan du måske skrue ned for stressen og de mange bekymringer.
Tal med nogen
Noget af det, der også kan hjælpe til at skrue ned for ens stress og bekymringer, det er at tale med nogen om, hvordan man har det. Det kan nemlig være super stressende at gå alene med tunge følelser og tanker, og derfor er det en rigtig god idé at øve sig i at dele ens problemer med andre. Det kan eksempelvis være dine forældre, en god ven/veninde, din læge eller en lærer/pædagog på din skole. Det er ikke så vigtigt, hvem du snakker med, så længe du snakker med nogen.
Vælger du eksempelvis at snakke med din lærer, så kan du måske samtidig fortælle, at du lige nu har rigtig svært ved at følge med i det faglige i timerne. Ved at give din lære indblik i dine faglige udfordringer, så kan han/hun blive opmærksom på, at du har brug for lidt ekstra støtte til det faglige i en periode, og på den måde har du pludselig én ting mindre at bekymre dig om.
Det kan også være, at du ikke har mod på at snakke ansigt til ansigt med nogen du kender, og så kan du eventuelt skrive dine tanker ned på et stykke papir, og aflevere det til den du gerne skal vide, hvordan du har det. Der findes også forskellige tilbud på nettet, hvor du kan chatte med en rådgiver helt gratis og anonymt. Her hos Cyberhus har vi en chat, hvor du altid er velkommen, og du kan også prøve at tage et kig på chatten hos Headspace.
Dyrk motion
Motion er godt for mange forskellige ting, og det gælder også når man er stresser og har angst. Grunden til at jeg vil anbefale dig at dyrke motion er, at det kan være med til at dæmpe angsten, fordi du simpelthen forbrænder nogle af alle de stresshormoner af, som du render rundt med inde i din krop. Motion, hvor du får pulsen op gør samtidig, at hjernen pumper et stof ud, der hedder endorfiner og som også kaldes for kroppens lykkestof, fordi de får dig til at føle dig glad og godt tilpas. Motion kan også gøre, at du sover bedre om natten, fordi din krop bliver træt og løsner op for spændinger i krop og hoved. Så hvis du ikke allerede gør det, så er der mange gode grunde til at begynde med at dyrke motion. Det kan både være alene eller sammen med andre, og det kan være alt fra en løbetur, gåtur, en holdsport eller en cykeltur - det vigtigste er, at du kommer afsted.
Skriv det ned
Mit sidste råd til dig er, at du kan prøve at skrive alle dine tanker og "hvad nu hvis" spørgsmål ned på et stykke papir eller i din dagbog, hvis du har sådan en. Nogle gange så kan ens tanker nemlig fylde utroligt meget op i ens hoved, men når tankerne kommer ned på papir, så vil du måske opleve, at de ikke føles nær så farlige. Du kan også prøve at undersøge dine tanker lidt som en detektiv, for at blive klogere på om, der er grund til, at du bekymrer dig. Hvis du synes detektiv teknikken lyder spændende, så kan du læse lidt mere om den her hos Mindhelper.
Jeg håber mine råd kan hjælpe dig til at få ro i dit hoved, og husk at det er mega sejt, at du rækker ud og spørger om hjælp her i brevkassen. Jeg ønsker dig alt det bedste!
Varme hilsner fra Maren