Bekymret for min højde :(
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg er en pige på 14 år. Jeg er 167 cm høj, og jeg fik min menstruation omkring en måned før jeg blev 13. Min mor er 164 og min far er 185. Jeg er mega ked af min højde, og vil bare gerne op og minimum runde 170cm. Jeg har aldrig jeg har haft en voksespurt hvor jeg er vokset helt vildt meget. Er der en chance for at jeg vokser mere? Vil jeg komme over 170cm? tak på forhånd.

Svar:
Hej med dig
Godt du skriver!
Jeg kan forstå på dig, at det bekymrer dig, at du er 167 cm høj. Man vokser i en vis udstrækning ligesom sine forældre gjorde, da de var børn/unge, dvs. hvis man har små forældre, vil man sandsynligvis ikke blive den højeste i klassen - og omvendt, har man høje forældre, vil man nok blive én af de høje. Der er dog altid en vis usikkerhed i disse sandsynligheder.
Når man får sin menstruation, signalerer det samtidig slutspurten på væksten, og der resterer normalt 4-6 cm af sin endelige højde.
Der findes en formel med hvilken, man kan udregne den forventede sluthøjde for en person. Når jeg indsætter dine forældres højde ind i formlen, bliver din forventede sluthøjde 167 cm +/- 8,5 cm.
Det kan derfor være meget svært at forudsige, om du vil vokse en anelse mere i højden det næste år eller to. Udefraset er 167 cm en ganske normal højde for en voksen kvinde. Det kan måske tænkes, at pigerne i din omgangskreds er børn af høje forældre, og derfor ikke er helt repræsentative for gennemsnitshøjde for en kvinde. Når man når en vis alder, fylder betydningen af højden ikke noget længere, så skulle du ikke vokse mere, vil du med tiden sikkert blive helt tilfreds med din højde.
Jeg håber, du kan bruge svaret. Ellers er du velkommen til at skrive igen.
Kærlig hilsen
Louise