Behov for at være favorit
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus.
Dette er egentlig noget som har fulgt mig mere eller mindre hele mit liv, eller ihvertfald gennem hele min skolegang. Det er første gang jeg fortæller nogen om det, fordi jeg egentlig synes at det er vildt pinligt at jeg har det sådan her, da det nok er lidt mærkeligt. Sagen er, at jeg har et behov for at være lærerens favorit. Ikke nødvendigvis fagligt, men bare generelt personligt. Jeg har gennem hele min skolegang gjort alt hvad jeg kunne for at imponere mine yndlingslærere, i håb om at de ville lægge mere mærke til mig og måske endda betragte mig som en favorit. Jeg går så meget op i det, at jeg nogle gange fanger mig selv i at blive lidt jaloux, hvis jeg føler at der er elever i min klasse, eller endda andre klasser, som læreren bedre kan lide end mig. Føler også indimellem at jeg ikke er i stand til at skille mig ud fra de andre, og at læreren bare ser mig som enhver anden elev, hvilket virkelig kan gøre mig nedtrykt. Ved godt det lyder utrolig mærkeligt og ved virkelig ikke hvorfor jeg har dette behov eller hvorfor det fylder så meget for mig. Ved godt at der sikkert er mange elever der går op i at deres lærer kan lide dem, men føler at det er lidt anderledes med mig, da jeg ligefrem kan blive jaloux på andre elever over det? Ved ikke om det er et problem? Eller hvad jeg kan gøre for at stoppe det?

Svar:
Hej du
Først og fremmest vil jeg sige, at det er super dejligt du skriver om hvordan du har det, og dine oplevelser og følelser er bestemt ikke mærkelige eller pinlige. Da jeg læste dit brev, gav det mig nogle overvejelser, som jeg her vil dele med dig. Det er vigtigt at sige, at dette bare er mine overvejelser, og det kan sagtens tænkes at tingene forholder sig helt anderledes.
Du skriver, at du har et behov for at være lærernes favorit. Når du skriver det på den måde, lyder det for mig, som om, at du har et behov for anerkendelse, som du prøver at opnå fra dine yndlingslærere. Du skal vide, at det er helt normalt at have behov for anerkendelse - det er noget alle mennesker har. Vi har alle behov for interesse fra andre mennesker og brug for at der er nogle der lægger mærke til os og ser det, når vi udretter noget. Nogle har et større behov for anerkendelse end andre, men det er et behov som er til stede i alle mennesker. Som udgangspunkt er vores måde at søge og opnå opmærksomhed og anerkendelse på, forbundet med vores personlighed - eksempelvis er der stor forskel på hvor følsomme vi er som mennesker og hvor bevidste vi er om sociale relationer. For nogle mennesker kan et stort behov for opmærksomhed og anerkendelse være forbundet med en usikkerhed på, om man er god nok som man er og om andre synes om en og om det man udretter.
Du skriver ligeledes, at du kan tage dig selv i at føle dig jaloux på andre elever, hvis du får følelsen af, at læreren bedre kan lide dem end dig. Når man føler sig jaloux på andre, handler følelsen som regel om noget indre og ikke noget som har sammenhæng med hvad der i virkeligheden sker i situationen. Hvis man forestiller sig at man ser sin gode veninde knytte et venskab med en anden, kan følelsen af jalousi også opstå. Logisk set, ved man godt, at det ikke giver mening at føle sig jaloux - man bliver jo ikke mindre gode veninder, af at ens veninde får andre veninder - men alligevel kan man ikke slippe af med følelsen. Følelsen af jalousi kan derfor være med til at fortælle én noget om, hvordan man har det med nogle bestemte personer. Når du føler dig jaloux på andre elever, tænker jeg derfor at det muligvis kan skyldes, at du nemt knytter bånd til andre mennesker og at du føler en venskabelig tilknytning til dine lærere. Selvom det naturligvis er positivt at have et godt forhold til sine lærere, kan det måske være svært at opnå den form for personlig anerkendelse og relation du ønsker, fra dine yndlingslærere - da det sandsynligvis ikke er i dine læreres interesse at have yndlingselever og give personlig ros til nogle bestemte elever, frem for andre.
Jeg tænker derfor, at du skal prøve at gøre dig nogle overvejelser om, hvad dette behov for ros og anerkendelse fra dine lærere, kan skyldes. Jeg synes det er vigtigt, at du husker på, at der ikke er nogle mennesker som er de bedste til alting, altid. Hvis man hele tiden stiler efter at være bedst og favorit til alting, vil tilværelsen hurtigt blive alt for stressende. Det er vigtigt, at du husker på, at du er god nok, præcis som du er og at der er mennesker der elsker dig for præcis den du er.
Kh.
Nanna