Barbering

brevkassespørgsmål

Barbering

brevkassespørgsmål af
Emilie
12 år
Oprettet 5 år 2 måneder siden

Hej, er begyndt at barbere mig, og får nogle røde knopper som klør temlig meget (på tissekonen). Kan jeg være allærgisk eller noget?

Svar:

Hej Emilie

Rigtig mange unge vælger at barbere sig, og jeg tror derfor også, der er mange, som kender til den problemstilling du fortæller om. Derfor er det rigtig godt du skriver, så andre unge også kan få noget ud af dit spørgsmål.

Når man vælger at fjerne sin kønsbehåring ved at barbere sig, så er det helt normalt, at der kan være forskellige bivirkninger. Nogle af bivirkningerne kan, som du beskriver, være at man får røde knopper, og at det kommer til at klø. Der kan ofte opstå kløe, når hårene er ved at vokse ud igen, og hvis man barbere sig tit, så kan man få andre irritationer. Som udgangspunkt er det du oplever altså ganske normalt, og jeg tror ikke du skal være nervøs for, at du er allergisk. Hvis du gerne vil være sikker på, at alt er ok, så kan du altid smutte forbi din læge, så hun/han kan tage et kig på det. Det kan måske være lidt grænseoverskridende at skulle gå til lægen med den slags intime ting, men husk på at det er lægens arbejde, og hun/han er vant til at stå i den slags situationer hver dag.

For at undgå knopper, kløe eller andre bivirkninger ved intimbarbering, så er der forskellige ting man kan gøre. Det er eksempelvis en god ide at være opmærksom på, at skraberen er ny og skarp, fordi et nyt barberblad nemmere fjerner hårene, og du undgår bakterier, der nemt kan sætte sig i et gammel blad. Det er også vigtigt at blødgøre huden med vand, barberskum, shampoo eller hvad der virker bedst for dig, så huden tager mindst skade. Du kan læse flere tips til, hvordan du undgår knopper og opnår et godt resultat her.

Hvis kløen og de røde knopper bliver ved med at komme, så kan det være du skal prøve at holde en lille pause med barberingen, så huden kan få lidt ro i en periode. Det kan være du finder ud af, at det er helt ok med lidt kønsbehåring, og så er det også helt ok. Det er meget forskelige om man barbere sin kønsbehåring eller ej, og der er kun dig til at bestemme det.

Som sagt, så tror jeg ikke du skal være bekymret for, at der er noget galt, men ring endelig til din læge, hvis det kan give lidt ro. Jeg håber du kan bruge mit svar, og måske har fået inspiration til, hvordan du barberer dig bedst.

De bedste hilsner

Maren

Marens billede
Maren fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål