Bange for at miste ham
brevkassespørgsmål af
Yasmin
17 år
Jeg har en dejlig kæreste, som jeg har været sammen med i nogen måneder nu. Jeg elsker ham virkelig meget. Jeg ved han ikke er perfekt, det er ingen, men jeg står i en meget svær periode i mit liv lige nu.
Jeg har været i forhold før, hvor de har været mig utro og såret mig inderligt og tror også det har noget at gøre med det nu, som mit spørgsmål handler om.
Problemet er jeg elsker min nuværende kæreste rigtig meget og det samme siger han til mig, men jeg har svært ved at stole på ham. Jeg BANGE.. jeg bange for at han skal forlad mig, jeg bange for han laver noget med en anden. Jeg gav ham lov for noget tid siden til at rejse med sine venner, men jeg bange for at han vil gøre noget dumt, mens han er ude og rejse.
Har snakket mange gange med ham omkring min usikkerhed og jeg alt det med jeg bange for han forlader mig og er sammen med en anden. Han siger altid til mig jeg skal tage det roligt og han selvfølgelig ikke vil være mig utro eller gå fra mig.
Jeg siger heletiden til ham, jeg bange for den dag, når vi to ikke er sammen længere. Jeg elsker dig så meget, at det gør mig ulykkelig bare at tænke på det allerede nu. Jeg ved den dag kommer og om det så er imorgen eller om måneder eller år, så kommer dagen, hvor vi to ikke er sammen længere.
Han siger til mig, man ved aldrig hvad der sker i fremtiden, men er ikke dum og naiv. Jeg ved den dag kommer...
Jeg heletiden ked af det, jeg græder konstant og heletiden og kan bare ikke lade være med at tænk på det. Jeg tænker heletiden på, hvornår den dag kommer.
Jeg har svært ved at luk folk ind i mit liv og har endnu sværere ved at de forlader mit liv, når jeg har lukket dem ind. Jeg har altid haft svært ved at luk mig op og snak om mine følelser, men denne gang med ham, jeg prøver virkelig mig bedste.
Jeg vil bare ikke have han skal forlad mig, hvis det stod til mig, så ville jeg ønske det var ham og mig altid, men ved det ikke sker.
Hvad gør jeg? Please hjælp..

Svar:
Hej med dig.
Først og fremmest så synes jeg, at det er rigtig flot, at du snakker med din kæreste om dine følelser. Det er rigtig vigtigt i et forhold. Dog skal du passe på med, at hele dit forhold ikke kommer til at bære præg af, at du er bange for, at han forlader dig. Hvis han hele tiden får at vide, at du er bange, kan det også få ham til at tvivle på forholdet. Stoler hun ikke på mig, eller hvad? Her kan det være fint at forklare ham, at du er så glad for ham og du har oplevet noget tidligere hen, der gør, at du kan have svært ved at stole på alle mennesker. Men at det slet ikke handler om ham og at du jo godt ved, at han også er glad for dig. Ellers kan han en dag komme til at tænke, at du alligevel ikke er rolig i jeres forhold og være bange for, at I aldrig kan blive stabile. Jeg vil forsøge at uddybe det, så det forhåbentligt giver lidt mere mening.
Jeg kan forstå på dig, at du oplever en sikkerhed omkring, at I på et tidspunkt vil slå op. Selvom mange i Jeres alder går fra hinanden, så findes der også par, der bliver sammen. Og selvom hjertesorger ikke er unormale i din alder og i de kommende år, så vil der også ofte være tale om, at man udvikler sig i hver sin retning. Hvor du lige nu er helt vildt forelsket i ham, så kan der nå at ske meget. Dermed er det ikke sagt, at det er sikkert, at du mister følelserne for din kæreste. Der er netop par, der bliver sammen i mange år og der er også mange eksempler på, at man ender med at blive gift med sin ungdomskæreste. Det er ikke til at sige, hvad der vil ske for jer to, men jeg er sikker på, at det der sker, er det helt rette for jer. Hvis I ikke bliver sammen, vil du en dag sidde og tænke tilbage på ham som et hyggeligt minde om dengang, du var ung og forelsket. Men det vil ikke være smertefuldt, eftersom du med tiden vil miste de følelser, som du sidder med i dag. Det kan også være, at det faktisk er ham, du skal være sammen med for livet. Selv hvis I bliver sammen, så tror jeg, at du vil sidde med nogle dejlige tanker om dengang I var unge og forelskede. Og måske endda synes, at det er sjovt at tænke tilbage på hvor jaloux og bange du kunne være, selvom I stadig er sammen og forelskede.
Det er ikke til at spå om fremtiden. Det vigtigste er, at du fokuserer på nuet og den lykke, som du befinder dig i, når du er sammen med din kæreste, som du er meget glad for. Jeg bemærker i dit brev, at du skriver, at du har givet ham lov til at rejse med en af sine venner. Noget som man skal passe på i et ungt parforhold er, at den ene dikterer hvad den anden må og ikke må. Jeg kan godt forstå, at du bliver bekymret, for det er helt normalt, når forholdet er nyt og man begge er unge og måske ikke stoler helt på hinanden endnu. Men hvis han oplever, at du vil bestemme over ham, kan det være ligeså ødelæggende for forholdet som de bekymringer, som du gør dig. Hvis han oplever at miste en del af sin ungdom ved ikke at kunne være så meget sammen med sine venner og ikke have lov til at tage på en rejse, vil han kunne ende med at blive sur på dig og derfor ikke gide forholdet længere. Sådan ser han selvfølgelig ikke på det lige nu, fordi han sikkert har det præcis ligesom dig - er smaskforelsket og er også bange for at gøre noget, som gør, at du ikke vil være sammen med ham. Desværre - og faktisk også heldigvis - så vil forelskelsen falme og enten bliver den til kærlighed, hvor I også kender hinanden godt nok til at stole på hinanden. Eller også løber den ud i sandet, hvor I egentlig ikke længere ser på hinanden på den måde, som I gør nu. Men så vil der være en anden dreng, der fanger din opmærksomhed og gør dig helt nervøs, hvis han skal til fest eller lignende.
Du skriver også i brevet, at det handler om din kæreste og at du er bange for at miste ham. Jeg kan også forstå på dig, at det ikke kun er din kæreste, som du har svært ved at lukke ind og som du bliver bange for forlader dig. Måske gælder det også dine veninder eller din familie? Hvis det er noget, som du går og tænker over, så synes jeg, at det kunne være en idé at snakke med nogen om det. Det kan være din mor, din kæreste, en veninde eller en anden person, som du er tæt på. Måske er det ikke værre end, at du er så forgabt i din kæreste, at du har svært ved ikke at frygte fremtiden, fordi du ved, at mange går fra hinanden. Hvis det handler om mere end det, så vil det virkelig hjælpe at få åbnet op for de følelser og få snakket om dem.
Hvis de her følelser du går med i dit forhold ikke handler om, at din kæreste har haft for vane at "gøre noget dumt", så kan det være en tanke værd at kigge på, om der er nogen ting, som du selv kan gøre. For så handler det ikke om, at han kan trøste dig til at stole på ham, men så handler det om, at du generelt skal lære at stole på andre mennesker. Og det kan man kun gøre ved at give sig hen ved at ignorere de her negative tanker om, at man ikke kan forblive sammen. Uanset om I to skal være sammen resten af livet eller ej, så vil det ikke ændre noget, at du allerede i starten af jeres forhold bekymrer dig om, at I slår op. Det kan netop være de dårlige tanker om forholdet, som gør, at det er svært at se andre udveje. Din kæreste vil på et tidspunkt kunne have mærket så meget mistillid, at han faktisk kommer til at føle, at han ikke er god nok - at han bare er sådan en, der gør dumme ting. Selvom han ikke har gjort noget for at fortjene det. Det er ikke en rar følelse for ham og hvis han en dag tænker, at det enten er dig, der har givet ham det billede af sig selv eller at han faktisk er begyndt at tro på, at han ikke er god og bare vil dumme sig eller slå op, så vil han også kunne komme til at se anderledes på dig. På den anden side vil du kunne pleje jeres forhold ved at stole på ham. Det er selvfølgelig okay at blive nervøs, når han skal på ferie. Det er også okay at fortælle ham, at du godt kan blive jaloux. Men du kan sørge for at gøre det på en måde, så han ved, at det handler om dig og dine følelser og ikke dine tanker om ham. Du kan fortælle ham, at du elsker ham så meget og du er træt af det, men du kan ikke lade være med at tænke på, hvor ked af det, du ville blive, hvis han var sammen med en anden eller slog op. På den måde vil han i højere grad kunne føle sig elsket frem for at blive set som en skurk, der på et tidspunkt skuffer.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar. Jeg kan godt forstå, hvis det virker meget utænkeligt lige nu, at der vil komme mere ro på dine følelser. Men det vil der og så bliver det langt lettere at håndtere, at den person man er sammen med også har lyst til at lave andre ting. Og du vil også komme til at sætte pris på det, eftersom du helt sikkert også vil nyde at kunne tilbringe aftener med dine veninder og tage med dem på ferier og lignende. Nyd blot de overvældende følelser, du har lige nu - de er noget af det mest overvældende, man kan være i, men det medfølger også en lykke, som er helt fantastisk, når man er alene med sin kæreste og oplever den tosomhed, som I befinder jer i lige nu.
De bedste hilsner
Signe M.