Bange for jeg har kræft
brevkassespørgsmål af
M
15 år
Hej. Jeg er en pige på 15 år, som er bange for jeg har kræft. Jeg er begyndt at ryge for ca. 2 måneder siden. Efter jeg er begyndt, har jeg lagt mærke til, jeg har hostet slim op, været hæs, haft ondt i øre og stoppet + løbende næse. Jeg har tit hovedpine og føler mig altid træt. Uanset hvor meget jeg sover. Jeg har også rigtigt svært ved at trække vejret, selvom jeg noglegange står stille. Jeg har søgt til på nettet, og der står noget med kræft. Jeg er VIRKELIG bange, og aner ikke hvad jeg skal stille op. Jeg har sagt det til mine forældre, men de tror ikke der er noget galt. De tror blot, jeg er en hypokonder. Men jeg tror selv jeg har kræft.. hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan forstå, at du er begyndt at ryge for 2 måneder siden og at du nu oplever mere slim, hæshed, ondt i ørerne og en stoppet og løbende næse. Alle de ting er meget almindelige at opleve når man starter med at ryge. Røgen irriterer lungerne og lungerne vil forsøge at rense dem ved at danne en masse slim, det resulterer i en masse hoste. Røgen påvirker også din hals og dine stemmelæber, det kan få dem til at hæve op og irriterer dem. Det kan give en hæs stemme og ondt i halsen. Slim i lungerne og den irriterede hals vil kunne give en fornemmelse af, at man ikke rigtigt kan trække vejret.
Derudover er du meget træt uanset hvor meget du sover. Trætheden kan sagtens være forbi din krop er på overarbejde lige i øjeblikket. Det kan også sagtens være på grund af årstiden. Når det er mørkt og koldt udenfor, så har man behov for mere søvn.
Det er helt rigtigt, at ryger man igennem længere tid, så kan man udvikle kræft i lungerne eller munden. Det har du ikke. 2 måneders rygning er ikke nok til at forårsage kræft. Jeg kan sagtens forstå, at du er blevet forskrækket, men det kan være fint at opleve. Hvis du fortsætter med at ryge, så er der risiko for, at det bliver din virkelighed en dag. Jeg håber derfor, at du vil stoppe med at ryge med det samme.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Marie