Bange for at jeg er gravid
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej!
jeg er en pige på 16 som er en smule bange for at jeg kan være gravid.
jeg havde her i starten af året i januar sex med en fyr. Vi brugte kondom og jeg er selv på p-piller men jeg er blevet lidt nervøs her for tiden. Jeg fik min menstruation i februar efter vi havde haft sex men jeg er omkring 20 dage forsinket med min mens her i marts. jeg har milde mavesmerter men tænker at det kan have noget At gøre med jeg er nervøs. Jeg vil helst ikke snakke med mine forældre om det da det er ikke er noget jeg føler mig tilpas med.
Mvh (:

Svar:
Kære du
Hvis man går og tænker helt vildt over noget bestemt kan man nemt blive helt opslugt af det man tænker på, og så kan det fylde så meget at kroppen faktisk begynder at reagerer fysisk. Du har helt ret i at menstruatioan sagtens kan udeblive, hvis man er meget nervøs eller spændt, og man hele tiden går og tænker på om man er gravid.
Ud fra din beskrivelse, kan jeg ikke se at du har nogen form for risiko for at være gravid. Dels fordi du har brugt både kondo og p-piller, men endnu vigtigere fordi du har haft din menstruation efter du havde sex. Jeg tror ikke du er gravid, og jeg tænker forsinkelsen du oplever nu, sagtens kan handle om at du er nervøs.
Men hvis du er så mange dage over din normale menstruation, kan du allerede nu tage en graviditetstest, og få det afklaret én gang for alle. På den måde kan du være sikker på at du ikke er gravid, så du ikke skal gå og bruge en masse energi på at tænke over det.
Mange hilsner Julie