Bange for huller i ørene
brevkassespørgsmål af
Andrea
10 år
Hej. Jeg hedder Andrea. Jeg har selv to huller i hvert ører og er mega glad for det, men min lillesøster vil meget gerne have huller i ørene men er hel vildt bange for det. Vi har prøvet med tryllecreme og hun tør heller ikke hvis hun får skudt begge huller i på samme tid. Har i et trick så hun ikke rigtig opdager det eller ikke er så bange for det? Vh Andrea

Svar:
Hej Andrea,
Hvor er det dejligt, at du gerne vil hjælpe din lillesøster, så det bliver den bedst mulige oplevelse for hende.
Først og fremmest tænker jeg, at det vigtigste er, at det foregår hos en professionel. Altså hos en piercer eller i en smykkeforretning, hvor de er vant til at gøre den slags. Det kan selvfølgelig ikke undgås, at det vil gøre lidt ondt, for der skal prikkes hul i huden. Men når det så er sagt, så gør det, som du også ved, stort set kun ondt lige mens det sker. Ørerne kan godt være lidt ømme og røde bagefter, men det er ikke som sådan smertefuldt, når hullet først er lavet.
Jeg tror det bedste du kan gøre for din søster er at tale med hende om hvad der skal ske, og prøve at berolige hende så godt du kan undervejs. Hold hende i hånden og vær ved hendes side mens det sker. Og tal med hende om, at det er okay at være bange, men at det heldigvis er hurtigt overstået.
Du kan også snakke med hende om, at selvom I er taget hen til pierceren eller smykkeforretningen, så kan hun stadig nå at sige nej. Det kan nok også være en hjælp for hende, hvis I fortæller den person, der skal lave hullerne, at din lillesøster er bange for det. Så kan personen hjælpe med at berolige ved fx at forklare, hvad det er der skal ske. Nogle har det også bedst med at vide, hvornår stikket kommer, mens andre hellere vil have det overstået og vide så lidt som muligt. Det ved din søster bedst selv.
Uanset hvad vil I skulle have en af jeres forældre med, når I ikke er ældre. Måske kan det også hjælpe din søster, at hun både har dig og en forælder til at støtte hende i situationen.
Når jeg læser dit brev får jeg fornemmelsen af, at situationen er blevet meget større og farligere oppe i din søsters hoved end den er i virkeligheden. Sådan går det tit, når man er bange for noget. Derfor er det også rigtig godt, at du gerne vil hjælpe hende. Og jeg tror den bedste måde at hjælpe hende på, er ved at tale med hende om det og ved at holde hende i hånden, når hullerne skal laves. Og så kan I måske gå ud at få en is eller noget andet hyggeligt bagefter.
God fornøjelse!
Mange hilsner,
Siv