Bange for at blive gravid
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej brevkasse.
Jeg har for nyligt haft ubeskyttet sex med min kæreste, og jeg har ikke taget en fortrydelsespille, da jeg ikke er sikker på, at jeg har fået hans sæd op i mig. Men nu går jeg rundt og er lidt usikker på, om der alligevel kom noget op.
Min menstruation er meget uregelmæssig, så jeg ved ikke, hvornår jeg har æggeløsning.
Har jeg stor chance for at blive gravid som 14- snart 15-årig, når der ikke er kommet mere end én eller to dråber sæd op i mig?

Svar:
Hej Anonym
Det er godt du skriver, når du går med den her bekymring. Din alder har ingen betydning for hvor stor din chance er for at blive gravid. Når du har fået din menstruation, har du lige så stor chance for at blive gravid som en 25-årig.
Det kræver selvfølgelig at der er kommet sæd op, og den risiko vil der altid være, hvis du har sex uden kondom. Nogle tror at de har styr på det, og at de dyrker sikker sex, hvis de hvis varen fyren når at stoppe, eller trække sig ud, inden han kommer. Det passer ikke. Der vi altid være risiko for graviditet, hvis man har sex uden prævention.
Der er selvfølgelig altid muligheden for at tage en fortrydelsespille, men det er bare en absolut sidste udvej, hvis man er uheldig.
Prøv at tage en snak med din kæreste om hvilken slags prævention der passer dig og jer bedst. Det kunne være kondom, p-piller...der er mange muligheder. Det er bare vigtigt at du tager stilling, så du ikke kommer til at stå i den her situation, hvor du skal gå og være bekymret. Så tag lige en snak om hvordan I passer rigtig godt på hinanden.
I den situation du står i nu, vil jeg anbefale dig at tage en graviditetstest, nogle dage efter du burde have haft din menstruation. Det er selvfølgelig svært at sige præcist, hvis din menstruation er meget uregelmæssig. Et alternativ kunne være at du ringer til din læge, og forklarer din situation. Din læge kan vurdere hvornår det giver mest mening at du tager en test, eller om du skal forbi lægen og have foretaget en test der.
Hvis der kun kom enkelt dråbe sæd op, er risikoen for graviditet selvfølgelig ikke så stor, og måske kom der slet ikke noget op.
Jeg vil under alle omstændigheder råde dig til at få taget en test, så du bliver sikker. Både for at du kan finde ud af hvad du skal gøre, hvis du er gravid, men også for at du kan få ro på bekymringerne, hvis du ikke er.
Gode tanker - Thea