Bøvser og opstød
brevkassespørgsmål af
Benyamin
17 år
Hej. jeg jeg 17 år og bøvser heletiden og får opstød uden opkast. Jeg får opstød hvis jeg ikke bøvser, da luften" sidder i spiserøret" og har tabt 10 kg pga det. Har haft det siden august i år
Det startede da jeg tog 17 kg på på 3,5 måned, hvor jeg en dag vågede og havde sure opstød, men fik pantoprazol, der kun har virket for syrefornemelsen i maven
Så nu går jeg med symptomerne beskrevet i toppen. Skal til lægen igen om 3 uger, hvor jeg skal sige jeg stadig har de symptomer, og er bange for, at ved kikkertundersøgelse, at de så bare siger der ikke er noget, og de bare sender mig hjem med det jeg har nu, for det er ikke noget man kan leve med... og er bange for at det er noget jeg skal have resten af livet, for det er ikke noget man kan leve med.

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan forstå, at du over 3,5 måneder tog 17 kg på. At du vågnede en dag og havde tendens til mange bøvser og opstød uden opkast. Du er nu startet på pantoprazol som har klaret syrefornemmelsen i maven, men det har ikke ændret de mange bøvser som du slår. Du har over de seneste 3 måneder tabt 10 kg.
Sure opstød og bøvser er en hyppig tilstand og ofte helt ufarlig. Når det så er sagt, så kan jeg forstå, at i dit tilfælde er det så slemt, at du ikke kan leve med det.
Overvægtige har ofte problemer med halsbrand/sure opstød, så det hænger sammen med, at da du tog rigtig meget på startede det. Det burde dog aftage samtidigt med, at du har tabt dig meget igen.
Det kan sagtens være du allerede ved det, men i tilfælde af at du ikke gør, så er her nogle gode råd til dig: Halsbrand hænger ofte sammen med stærkt krydret mad, meget mad, fed mad, alkohol og kaffe. Luft i maven kan man mindske ved at undgå tyggegummi, hårdt slik og rygning. Luft i maven hænger til dels også sammen med frugt og mad med meget højt fiberindhold.
Det lyder som om, at du har et fint samarbejde med din egen læge. Nogle gange så sker der noget med vores krop som vi ikke kan forklare eller finde en årsag til. I sådanne tilfælde må man følge de gode råd som jeg har skrevet ovenfor. Generelt er en sund livsstil en god ide.
Jeg kan forstå, at du håber, at de finder en årsag ved kikkertundersøgelsen, men hvis laver de ikke finder noget ved undersøgelsen er det også gode nyheder! Det betyder nemlig, at din slimhinde er rask, og det er rigtig godt at have en sund slimhinde.
Hvis ikke de finder en årsag, så er det vigtigt, at du taler med din egen læge om dine frustrationer. Jeg ved at det bliver svært, men jeg er sikker på, at I sammen kan finde en måde hvormed du kan leve med dine symptomer.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Mange hilsner
Marie