Børneporno eller ej?
brevkassespørgsmål af
Line
16 år
Hej Cyberhus
Omkring sidste år fik jeg købt mig en ny bh, men da jeg prøvede den havde jeg ingen spejl, så jeg tog et billede af den mens jeg havde den på for at se hvordan den så ud. Jeg delte ikke billedet med andre eller viste det til nogen. Jeg glemte faktisk at jeg havde det indtil for lidt siden hvor jeg fandt det i mine billeder, og slettede det. Man kunne som sådan heller ikke rigtig se bh’en, men nu mere bare stroppen, men ikke engang selve mine bryster var helt tilstede. Jeg er rigtig bange for at det ville kunne kaldes for børneporno. Og som et menneske der lider af slem angst, kan jeg ikke få ro indtil nogen giver mig et svar. Jeg har hørt at i nogle tilfælde kan det godt kaldes for børneporno, men jeg ved intet. Jeg tager normalt aldrig sådanne billeder eller er i besiddelse af nogen.

Svar:
Hej Line
Jeg kan godt forstå du bliver nervøs. Der er rigtig meget fokus på deling af nøgenbilleder og børneporno, og det er både godt og vigtigt. Det store fokus kan godt betyde at man bliver ekstra nervøs, for om man selv kan komme til at gøre noget forkert, uden egentlig at ville det.
Lad mig slå helt fast at billedet du taler om IKKE er børneporno, og at du IKKE har gjort noget som helst forkert. Billedet du beskriver viser ikke kønsdele, og du optræder ikke i en seksuel situation. Og vigtigst af alt...du har ikke delt billedet. Du har intet forkert gjort.
Det er rigtigt at man faktisk kan tolke det som børneporno, hvis man tager nøgenbilleder af seksuel karakter af sig selv, og deler det med andre, hvis man er under 18 år. For at der er tale om et seksuelt billede, skal man kunne se en seksuel handling, som eksempelvis samleje eller onani. Eller man skal kunne se kønsdele.
Som 16 årig, må du faktisk gerne tage seksuelle billeder af dig selv, og dele med din kæreste, hvis du på forhånd har en aftale med din kæreste om at han/hun gerne vil modtage billedet. Det kan også være til en meget tæt veninde. Det afgørende er at det er en person du har et meget nært forhold til, og at det kun handler om én person. Du må ikke dele det med mange veninder.
Du må altid tage seksuelle billeder af dig selv, så længe billederne ikke viser andre end dig selv OG du ikke deler dem, eller viser dem til andre. Så længe billederne kun viser dig, og er helt private, gør du ikke noget forkert.
Når nu du har været så meget i tvivl vælger jeg at skrive hvad der skulle til, hvis du skulle have gjort noget forkert.
Det kan tolkes som deling af børneporno, hvis du sender eller viser et seksuelt billede af dig selv til andre end din kæreste/nære ven(inde), og det kan tolkes som besiddelse af børneporno, hvis du er i besiddelse af et seksuelt billede af en anden ung, under 18 år, som ikke er din kæreste eller tætte ven(inde), eller hvis din kæreste eller veninde ikke har givet dig tilladelse til at du har billedet.
Dit billede er hverken et seksuelt billede, og du slet ikke har delt det. Derfor er der ingen tvivl overhovedet. Du har ikke gjort noget forkert
Mange hilsner
Niels-Christian